Leendet du sÀnder ut vÀnder Äter till dig




mÄndag 15 juli 2024

Fredag 12 juli 2024.
Det eviga ljusets kapell.
En ljus och fin begravningsakt för Lasse 💗 med de allra nĂ€rmsta.
Pioner frÄn Lasse och Irenes rabatt fick pryda bordet hÀr hemma dÄ vi samlades efter begravningsakten.
De fick symbolisera dem bÄda, dÄ de nu har förenats och fÄr vara tillsammans igen.
Fast jag bara har varit med en liten del av deras liv sÄ han jag ÀndÄ se vilken genuin omtanke som de hade om varandra.
De var aktiva i Strömslaget dÀr Lasse bÄde var en uppskattad dansledare och ordförande i mÄnga Är.
De spelade boule, och de följde all sorts sport pÄ tv med stort intresse.
Lasse brann för Strömsboken, som han var en del av att göra i flera Är genom Ströms hembygdsförening.
En Àkta kulturbÀrare till mÄngas glÀdje.
Han hade en aktiv livsstil och en stark integritet.
Han fick sin önskan om att bo i huset som han sjÀlv har byggt.
Den 12 juni slöt han sina ögon för gott.
Lasse Ă€r otroligt saknad men med ett ljust minne bevarad i vĂ„ra 💗

I lördags Äkte jag och Moa pÄ en roadtrip.
Det blev ett spontanstop vid Döda fallet i BispgÄrden/Ragunda, dÄ Moa inte har varit dÀr förut.

Det var varmt och 😅 att gĂ„ runt, men vĂ€ldigt fint.

NÀsta spontanstop blev vid ThailÀndska paviljongen i Utanede.

VÀldigt fint, vÀlskött och vackert med alla nÀckrosor.
Sedan Ă„kte vi vidare till Sundsvall och Birsta.
NÄgra inköp pÄ Ikea, sedan Ät vi pÄ Birsta city och kikade i nÄgra affÀrer.

Strax utanför TimrÄ centrum ligger Villa Merlo/slott.
VÀldigt vackert belÀget.
Vi fick tyvÀrr inte gÄ in, dÄ det verkar som de bara har privata visningar.
Jag förstod det som att man kan boka och bo dÀr för sjÀlvhushÄll.
Vi fick en riktigt mysig dag tillsammans.
Moa börjar att jobba i dag efter sin semester.
SjÀlv har jag en vecka kvar att jobba, sÄ nu börjar Àntligen nedrÀkningen.
NÀsta mÄndag Àr det min tur.
Tomas har ytterligare en vecka att jobba efter det.
Har börjat lite smÄtt med att stÀda, tvÀtta och rensa, sÄ vi inte behöver göra allt pÄ semestern.
Om allt gÄr som det ska sÄ ska vi försöka vara ute med husbilen minst 1 1/2 vecka, helt beroende pÄ vÀdret.

Att stĂ„ upp för sig sjĂ€lv och sina vĂ€rderingar kan verkligen ha sitt pris, men i lĂ€ngden/framtiden tror jag att det lönar sig för att sjĂ€lv mĂ„ bra.
Det ses inte alltid med blida ögon.
Men det kan vara nödvÀndigt i flera avseenden.
Att det sedan kanske resulterar i att personer försvinner ur ens liv kan vara en sorg och förlust, men en vinst för att man hade modet och vÄgade.
Är man en Ă€kta och Ă€rlig person sĂ„ stĂ„r man kvar.
Man fÄr kÀmpa, vissa mer Àn andra.
Jag lĂ€ste detta och det var verkligen igenkĂ€nnande: 
"De mÀnniskor som Àr emotionellt starka Àr de som har en bra sjÀlvkÀnsla och Àr sjÀlvstÀndiga.
De Àr inte heller rÀdda för livet, och mÄr bra i sitt eget sÀllskap.
De vet sitt eget vÀrde och kompromissar inte med sina grundvÀrderingar eller förminskar sig sjÀlva för att behÄlla mÀnniskor i sitt liv.
Var alltid sin allra bÀsta vÀn, sitt största stöd och beskyddare.
Se sitt eget vÀrde.
Hur vill jag att min resa ska se ut?"

Det Àr lÀtt att gÄ vilse/bli pÄverkad av andra.
Jag tror inte att det Àr sÄ dumt att reflektera över sitt liv/livssituation i bland.
Att jobba med sig sjÀlv Àr kanske det svÄraste man gör, samtidigt som allting annat hÀnder runt omkring en.
Mycket som man inte kan pÄverka.
Samtidigt gör vissa personer det vÀldigt lÀtt för en att vÀlja.
Jag har skrivit flera gÄnger om detta i liknande form, men det Àr aldrig fel att pÄminnas eller kanske bli inspirerad.

PĂ„ Ă„terseende!
:O)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar