Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 5 januari 2024

Kylan har slagit klorna om oss här i norr.
Det blir inga långa promenader med Chess, men det är ändå skönt att komma ut en sväng.
Just nu är kaminen guld värd.
Tomas har jobbat hemifrån den här veckan, så han har kunnat elda.
Och skulle det bli strömavbrott så har vi det varmt ändå.

Inför nyårsafton så kontaktade jag veterinären och fick lugnande (Sileo) utskrivet till Chess.
Det såg lovande ut att det skulle fungera ända fram till tolvslaget.
Då bröt i det närmsta helvetet ut.
Chess blev alldeles galen.
Han skällde, och sprang runt i huset, super stressad.
Det tog lång tid innan han kunde lugna ner sig.
Samma visa varje år.
Jag tänker även på alla stackars djur i skogen, och alla djur i ladugårdarna.
Det hjälper inte att ha högt ljud på.
Och det hjälper definitivt inte att be snällt på facebook om att ta hänsyn.
Att sätta oss i bilen och åka ut i skogen någonstans, kändes inte som ett alternativ mitt i vintern för att vänta ut eländet.
Eftersom jag jobbade nyårshelgen så var det Tomas som styrde upp middagen.
Vi åt biff wellington med hasselbackspotatis och rödvinsås.
Till efterrätt hade jag gjort chokladpannacotta med färska hallon till.
Moa och Elias kom och åt med oss.
På nyårsdagen blev vi bjudna på lutfisk hos mamma och pappa.
Mums mums!
På måndag ska Moa åka till Umeå och ta bort gipset.
Brännskadan på underarmen läker sakta men säkert.
Jag har hjälpt henne att lägga om det ungefär var tredje dag sedan operationen.
Det har nog sina fördelar att jag är undersköterska även utanför jobbet.

Jag läste en text som det ligger så mycket sanning i.
Det är Anthony Hopkins som har skrivit dessa kloka ord.

Släpp taget om folk som inte är redo att älska dig.
Det här är det svåraste du någonsin kommer behöva göra i ditt liv, och det kommer också att vara det viktigaste.
Sluta ha svåra konversationer med människor som inte vill förändras.
Sluta dyka upp för folk som inte är intresserade av din närvaro.
Jag vet att din instinkt är att göra allt för att få uppskattningen av de omkring dig, men det är en impuls som stjäl din tid, energi, mentala och fysiska hälsa.
När du börjar kämpa för ditt liv med glädje, intresse och engagemang kommer inte alla att vara redo att följa dig till den platsen.
Det betyder inte att du måste ändra på vem du är, det betyder att du måste släppa taget om människor som inte är redo att vara med dig.
Om du blir exkluderad, förolämpad, bortglömd eller ignorerad av de människor du ger din tid till, gör du dig själv inte en tjänst genom att fortsätta erbjuda dem din energi och ditt liv.
Sanningen är att du inte är för alla och alla är inte för dig.
Detta är vad som gör det så speciellt när du hittar människor du har vänskap med eller gemensam kärlek.
Du kommer att veta hur värdefullt det är för du har upplevt det som inte är.
Det finns miljarder människor på denna planet och många av dem hittar du på din nivå av intresse och engagemang.
Om du slutar att dyka upp kanske de inte letar efter dig.
Kanske om du slutar försöka så tar förhållandet slut.
Om du slutar sms:a kanske din telefon kommer vara mörk i veckor.
Det betyder inte att du förstörde förhållandet, det betyder att det enda som höll det var energin du bara gav för att behålla det.
Det är inte kärlek, det är anknytning.
Det ger en chans till de som inte förtjänar det.
Du förtjänar så mycket mer.
Det mest värdefulla du har i ditt liv är din tid och energi, då båda är begränsade.
De människor och saker du ger din tid och energi till, kommer att definiera din existens.
När du inser detta börjar du förstå varför du är så ivrig när du umgås med människor, aktiviteter eller utrymmen som inte passar dig och inte borde vara nära dig.
Du kommer att börja inse att det viktigaste du kan göra för dig själv och alla omkring dig är att skydda din energi mer våldsamt än något annat.
Gör ditt liv till en trygg fristad, där endast människor kompatibla med dig tillåts.
Du är inte ansvarig för att rädda någon.
Du är inte ansvarig för att övertyga dem att göra bättre.
Det är inte ditt jobb att existera för människor och ge dem ditt liv.
Du förtjänar äkta vänskap, sanna åtaganden och en fullständig kärlek med sunda och välmående människor.
Beslut att ta ta avstånd från giftiga människor, ger dig den kärlek, aktning, lycka och skydd du förtjänar.

Jag tänker att vi har olika relationer till människor som vi i bland måste ta ett beslut om att det skadar mer än vad man vill tro och inse. 
Det gör ont. 
Fruktansvärt ont.
Och det kan vara så att den som du har en relation till kanske inte alls bryr sig, eller vill förstå att den har skadat relationen av olika anledningar.
Personen går vidare utan att det rör dem i ryggen.
Utan samvete eller en tanke på att tex be om ursäkt.
Sedan kan relationer bara rinna ut i sanden.
Jag har varit med om både och.
Och jag har lärt mig mycket på vägen.
Jag har fått omvärderat livet.
Jag har nog t.o.m uppgraderat mitt liv till precis så som jag vill ha det.
Lagt det på en nivå som passar just mig.
Det kanske inte passar alla, och då får det vara så. 

Det får avsluta årets första inlägg.
På återseende!
:O)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar