Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 10 januari 2024

Balans
Enligt synonymer till balans så står det:
jämviktstillstånd, jämvikt, styrsel, stadga, stabilitet, behärskning, harmoni, fattning.
Jag tycker att oftast när jag börjar få balans så händer det något som rubbar den.
Att stå stabilt är kanske överskattat?
Det kanske ska gunga/vingla lite?
Jag tror att det är bra att hålla fast vid sina rutiner, oavsett vad det är.
Man kan absolut frångå dem en kortare tid, bara man hittar tillbaka till dem sen.
Det behöver inte betyda att man måste göra det varje dag.
Däremot så ska det falla sig naturligt och det ska kännas bra.
Balansen rubbades definitivt för mig häromdagen när överbefälhavare Micael Bydén gick ut och meddelade det svenska folket från konferensen Folk och försvar i Sälen, om att vi ska förbereda oss för att det kan bli krig i Sverige.
Hur förbereder man sig för krig?
När?
I morgon, nästa vecka?
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap blev fullständigt nedringda.
 I samma stund så säger de att vi inte ska bli rädda men...
Det är klart vi blir rädda.
Vi ska leva som vanligt???
Du gör bäst i att gå till jobbet och upprätthålla alla samhällsfunktioner som vård, omsorg, barnomsorg etc.
Samtidigt som kanske bomberna viner utanför?
I väntan på att de ska träffa just det huset som man vistas i just då?
Vart ska jag ta vägen?
Ingen har informerat mig om närmaste skyddsrum.
Är det öppet och iordningställt för krig?
Och alla föräldrar ska fundera på hur de ska prata med barnen om det på ett bra sätt?
Vi blir verkligen överösta med en massa information som bara gör i alla fall mig rejält förvirrad.
Och helt plötsligt kanske det dimper ner ett papper i brevlådan om vart jag blir krigsplacerad?
Balans.
Andas.
Det blir bra att komma i gång med yogan nästa vecka.
Även om det inte blir med samma yogaledare så tror jag att detta kan bli minst lika bra.
Jag lyssnade på Clara Lidströms vinterprat från 2022.
Hon pratade bla om konsten att vila som vuxen.
Att passa av i stället för att passa på (hela tiden)
Hög igenkänning i hennes prat som utbränd.
Jag tittade på Lars Lerin i Lofoten i går.
Otroligt gripande och fint program på många sätt.
Om att ta tag i sitt liv och göra en förändring.
Det är något som fascinerar och intresserar mig.
Att man inte bara gör sig själv till ett offer.
Att göra val i livet.
Jag har även tittat på avsnitten om Astrid Lindgrens filmer.
Varför fick inte hon Nobels litteraturpris medan hon levde?
Jag "plockar" en grej lite här och där, som faller mig i smaken. 
Från rejäla minusgrader förra veckan till plusgrader.
Det blåser rejält.
Det är inte balans i vädret (heller).
Vart hittar man balansen?
Inom sig?
Beror det på vad man har för förutsättningar?
Vilka val man gör?
Kanske.
Hur gör du?

På återseende!
:O)

 

4 kommentarer:

  1. Helt rätt sammanställt av vad som sas i Folk och Försvar under dagarna!!! Mycket förvirrande men samtidigt nödvändigt att tala klarspråk för jag förstår heller inte hur folk kan stå och säga att de inte har de senaste tre-fyra åren minst, ha hört i ALLA medier om hoten från öst och hur farlig Putin är!! Dessutom har vi ALLA fått en Orange Folder i brevlådan! Där står allt som vi behöver veta om vad vi kan behöva för att klara oss minst ett par veckor till att börja med!
    Det jag tycker är allra värst är att mina barnbarn ska bli tvingade ut i ett ev krig det gör mig otroligt rädd och orolig för framtiden för jag älskar dem så! JAG vill att de ska få leva länge ha ett bra liv och framför allt att Sverige ska befrias från Ismalistknarkkriminella empatilösa våldsvärkare med bombningar bilbränder rån och våldtäkter som de ägde landet och skiter fullständigt i vad som händer med oskyldiga som kommer i dess väg! Det är faktiskt ett svenskt fenomen som vi fått pga all invandring och som vi tvingas leva i!
    NEJ ut ur landet med dem de har förstört nog och kostar ENORMA skattepengar som vi svenskar bidrar med som ung och gammal varje dag!!
    Mormor tycker detta!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner också oro för att barnen ska bli tvingade till värnplikt och då kanske behöva strida i krig. Men jag hoppas verkligen att det inte blir verklighet. Men som en klok person skrev så brukar historien upprepa sig. Och så länge inte sista idioten är född får vi antagligen vara beredda på att vad som helst kan hända.

      Radera
  2. Dessutom tycker jag att så många som går in och läser här borde själva ha några tankar åsikter själva ibland som kan vara av intresse och delta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle vara både roligt och intressant. Några kommenterar på facebook när jag delar inlägget och det uppskattar jag.

      Radera