Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 28 december 2023

Jag fick den bästa julklappen redan några dagar innan jul.
Då fick jag besked att min nära anhörige inte behöver någon efterbehandling efter operationen.
Ingen strålning eller cellgifter.
Det går nästan inte med ord beskriva vilken härlig känsla som sköljde genom kroppen.
Är bara så otroligt glad och lättad.
Även om operationen och allt kring det gick bra, så har det ändå funnits en viss oro.
Vi har skålat och firat med champagne.
Livet!

Julafton med de bästa 💗
Petter Moa Elias Tomas mamma pappa Melvin och Gunnar.
Alva firade jul i Gävle.
Och Tomas pappa med sina två andra söner och barnbarn.
Så mysigt och trevligt.
Otroligt fina julklappar, god mat och framförallt gemenskapen.
Jag är privilegierad och lyckligt lottad.
Så mycket kärlek, värme och omtanke.
Jag tycker verkligen om känslan att det är så lättsamt och enkelt.
Det är lugnt, trevligt och roligt. 
Vi bara är.
Precis så som jag vill att det ska vara.

Hemvändarbandy på juldagen.
Petter kunde vara med.
Så glad att foten har blivit så bra på så kort tid.
Tomas och jag har plöjt filmer, bla Red och Red 2.
Sovit i soffan och bara mått gott.
Fikat hos hans pappa.

Dagarna/veckorna innan jul flöt i hop då jag samtidigt var med Moa till Umeå, jobbade, skulle få till julklappar, mat och allt kring julfirandet.
Jag följde även med Tomas pappa till tandläkaren.
När jag satt och väntade så såg jag att de hade den nyaste Ströms boken.
Så när vi var klar så åkte vi ner till kansliet på hembygdsgården för att köpa den.
Eftersom han har varit aktiv i hembygdsföreningen, och jobbat mycket med Ströms boken i många år, så fick han den av tjejerna där.
Det var riktigt roligt, och han var så nöjd när jag skjutsade hem honom.
På torsdagen innan jul ordnade jag med julfika, julmusik och "levande brasa" på storbildsskärm för de boende på jobbet.
Det blev så mysigt och trevligt.
Idén dök upp för en tid sedan då jag blev involverad i ett forskningsprojekt, Kultur i nära vård genom Göteborgs universitet.
Genom det fick jag tillgång till Kulturarenan.se.
En samlingsplats för kulturupplevelser via skärm för den som inte kan ta sig till scenerna.
Tanken först var att bjuda dem på en storslagen julkonsert.
Men då det mellanpratades och klappades mycket på de konserter jag hittade, så kände jag att det blir för mycket ljud som förmodligen skulle bli svårt för många som bla hör dåligt. 
Detta projekt har verkligen öppnat upp för mera kultur även på individnivå.
Alla har så många olika intressen, minnen och erfarenheter.
Inte att förglömma min huvudman som självklart också fick en julklapp.
Jag och Tomas var på gravarna och tände ljus.
Uppesittarkväll med Petter och Melvin.
Alltid lika mysigt, och Tomas lyckades vinna 100 kr i kontanter utav 5 lotter.
Det är riggat, som Petter brukar säga.

Detta är inlägg nr. 1840.
Tisdagen den 27/1 2009 skrev jag mitt allra första inlägg på denna blogg.
Jag är så glad att jag har lyckats fortsätta.
Oftast så rinner det ut i sanden.
Mycket har förändrats och hänt på vägen.
Det är häftigt.

Jag hoppas att du också har haft en mysig jul med nära och kära.
På återseende!

:O)

 

2 kommentarer:

  1. Ja vad ska man säga annat än vilket fantastiskt arbete och vilken dokumentation för efterkommande, men även för dig själv, att få återblicka på äldre dar och minnas!! Det blir andra hälften av ditt liv som är nedpräntat och alla dessa kort att titta på. Helt otroligt! Hoppas du kan hålla på hela din levnad! Allt gott är du värd!!

    SvaraRadera