Leendet du sÀnder ut vÀnder Äter till dig




torsdag 25 januari 2024

I dag Ă€r jag glad 😄
Det Àr bara -4 grader.
SkoterspÄret var nypistad sÄ det var perfekt att gÄ dÀr med Chess.
Att jag jobbar veckans sista pass i kvÀll.

Det Ă€r sĂ„ lĂ€tt att fastna i trĂ„kigheter, folk som gnĂ€ller, Ă€r bittra, missnöjda och missunnsamma. 

Jag lÀser dagligen pÄ framför allt facebooksidor dÀr folk kritiserar, Àr otrevliga och klankar ner pÄ sÄdant som personer skriver/lÀgger upp.
Det spelar ingen roll vad det handlar om.
Hur orkar de?
Man blir bara ledsen, arg och irriterad.
Framför allt för de som verkligen lÀgger ner sin sjÀl och gör nÄgot som Àr bra för tex Vid din sida.
DÀrför har jag bestÀmt mig att försöka fokusera pÄ sÄdant som Àr positivt och roligt.
SÄdant som förenar oss och gör oss glada.
Jag gillar ju att laga mat.
Jag gillar smÄfÄglar, blommor/vÀxter och lite odling.
Jag gillar att resa och jag drömmer ofta om att Äka till olika stÀllen.
Mitt och Tomas nyfunna intresse av att Ă„ka husbil.
Och det har nog inte undgÄtt nÄgon att jag gillar yogan.
Jag kan fascineras av folks otroliga kreativitet och brinnande intresse för olika saker.
Att de lÀgger ner sÄ mycket tid/hinner med, och delar med sig av det.
Det ska vi andra bara vara glada och tacksamma för, för det Àr just sÄdana personer som inspirerar i alla fall mig.
Jag fÄr tips och ideér.
Det finns nÄgot för alla.
Och ingenting Àr egentligen omöjligt bara det finns en vilja, men sÄ klart handlar det ocksÄ mycket om tid och pengar.

Jag uppskattar sÄ mycket.
NÄgot sÄ enkelt som hundlatriner som vi tar sÄ förgivet ska finnas dÀr.
Det finns personer som tömmer dem, och skottar upp sÄ vi ska ta oss fram till dem.
TÀnk vad sura och irriterade vi hundÀgare skulle bli om de helt plötsligt var borta.
Vi Àr sÄ snabba att döma (Àven jag) om det Àr nÄgot som inte fungerar som det ska.
Men vi vet ju oftast inte varför, det kan ju ha hÀnt nÄgot som gör att det inte Àr som det brukar.
Jag lĂ€ste om en man som Ă€ger en kiosk. 
Han blev plötsligt sjuk och fick Äka in till sjukhus med ambulans.
DÄ fick han svidande kritik pÄ facebook av folk inte kunde fÄ ut sina paket nÀr kiosken var stÀngd i nÄgra dagar.
Det Àr som att hela vÀrlden hÄller pÄ att rasa.
Man fÄr ju sig en rejÀl tankestÀllare.
Vad hÄller vi pÄ med?
Men det Àr jÀvligt viktigt att ha en Äsikt om att korken pÄ lÀskedrycken ska sitta fast eller inte pÄ flaskan.
Jag tror faktiskt att vi fÄr ta och skÀrpa till oss lite till mans.
Och inte haka upp oss pÄ allt.
Är det dĂ€r paketet viktigare Ă€n att Ă€garen till kiosken fĂ„r vĂ„rd och blir frisk?
Strax innan morgonsolen gick i moln.
Det handlar om minuter.
Att höja blicken och se det lilla i det vackra.
Chess đŸŸđŸŸđŸ’—
Hans som trÀngs i soffan och sÀngen.
Som vill kÀnna nÀrhet och vÀrme.
Som skÀller pÄ folk som gÄr förbi nÀr han ligger och spanar frÄn soffan.
Som ylar nÀr han hör glassbilen och blÄljusbilarna.
Som Àr rÀdd för allt möjligt.
Som nÀstan alltid kommer och möter en nÀr man kommer hem, oavsett hur lÀnge man har varit borta.
Som vÀgrar att gÄ ut och kissa pÄ mÄnga timmar, nÀr jag och Tomas har Äkt bort över dagen.
Som Àr ett perfekt sÀllskap.
Det gÄr ju inte annat att Àlska han, fast han kan vara jÀkligt jobbig i bland.

Vad glad jag blir att se dig 😀
Tack för att du hjĂ€lpte mig 
Det dÀr gjorde du bra.
Jag har saknat dig.
Hoppas att du kryar pÄ dig och kommer tillbaka pÄ jobbet snart.
Är det nĂ„got som jag kan hjĂ€lpa dig med?
Tack för att du finns i mitt liv.
Tack för en bra arbetsdag.
Är du hungrig?
Du Àr snÀll och trevlig.
Ha en bra dag!
Det kostar ingenting men betyder sÄ mycket för nÄgon annan.

PĂ„ Ă„terseende!
:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar