Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 16 juli 2021


"Unga personer är som frön, och för att de ska kunna växa får de inte vara omgivna av ogräs.
Och då är krattarna (personer som hjälper unga formbara personer att växa i rätt förutsättningar)
de som underlättar för att det fröet ska växa och frodas.
Från sommarpratet med polisen Nadim Ghazale. Så bra beskrivning tycker jag. Det är tyvärr allt för många som inte får de förutsättningarna. Jag tror att det viktigaste är att bekräfta, se och lyssna. Jag hävdar att vuxna inte alltid har rätt. Lägga energi på rätt saker. Det är sådant som jag har fått lära mig. Att barnen alltid går först, även när de har blivit stora. Jag tänker att de behöver minst lika mycket omtanke nu som förut. Att man finns där oavsett vad det är. Att de ska känna trygghet och tillit. Sedan ska de självklart få utrymme att utforska och möjlighet att lära sig av livet, vad som är rätt och fel och av sina misstag. Och att inte vara för överbeskyddande. Eller ställa för höga krav, som de kanske inte kan eller vill uppnå. Stötta och uppmuntra. Acceptera och respektera. Då tror jag att de har goda förutsättningar. Men jag vet att det kan vara lättare sagt än gjort. Alla är ju inte stöpta i samma form, tack och lov. Alla får vi våra utmaningar och prövningar. Det finns ingen instruktionsbok. Man vill bara att det ska gå bra för dem vi älskar mest av allt. Barnen kan inte välja sina föräldrar. Alla är helt enkelt inte lämpliga att vara föräldrar, då många inte ens är kapabla att ta hand om sig själva. Många sorgliga öden.


I går efter hällregnet som bara varade i några minuter, så blev luften lite lättare att andas.
Det har varit olidligt varmt på jobbet.
Luften har stått helt still.
Vi får inte ha ac i de allmänna utrymmena, bara i ett rum med stängd dörr.
Dit får man gå flera gånger per dag för att svalka sig.
Därför är det riktigt skönt att det inte är den där tryckande värmen i dag.
Få lite paus.

Den här helgen jobbar jag.
Jag ska bla hjälpa till ute på hemtjänsten med dubbelbemanningar.
Jag gillar variationen.
Sedan är det alltid skönt att ha Gästis som den fasta och trygga punkten.
Jag tror att det är nyttigt att få se hur andra jobbar och har det.
Och att kunna hjälpa varandra när det krävs.
Vi är minst sagt väldigt flexibla.
Om någon skulle säga något annat så skulle jag protestera högt.
13 arbetspass kvar...
Jag kan snart börja räkna ner.
Jag ser semestern skymta där borta bakom hörnet.

Jag hoppas att du kan njuta av en avkopplande och trevlig helg.
Var rädd om dig!
:O)

 

2 kommentarer:

  1. Hallå där!
    Ja du, tänk som många det är som inte skulle vara föräldrar, och därav så många barn som det är synd om. Tänker också så, att barnen kommer alltid först även om mina är vuxna, och man är ju förälder hela liver 😍 Ja du nu är det mindre än en månad kvar, och det skall bli så kul, att äntligen ses! Ha en fortsatt fin dag och var rädd om dig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser verkligen fram emot att träffa dig och få se lite av Uddevalla :) Du har ju lagt upp så många fina bilder därifrån så jag är så nyfiken på att få se det på riktigt. Hoppas att vi får fint väder. Kram Katarina.

      Radera