Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 17 augusti 2020

Jag gillar verkligen det enkla och okomplicerade.
Jag har haft alldeles för mycket komplicerat i livet.
Så nu försöker jag undvika det så mycket det bara går.
Det är nästan så att det kliar i hela kroppen när det blir något som är jobbigt.
Därför är det så otroligt skönt att få komma hem, där jag trivs bäst.
Stänga dörren och veta att här är min fri zon.
Jag mår bra av att vara hemma.

Jag känner ett lugn och harmoni.
Sommaren är speciell då vi kan vara ute mycket på gården.
Vi har lite planer inför nästa sommar.
Vi har både tänkt staket och häck för att avskärma gården mot grannarna mitt i mot.
Men nu har vi bestämt oss för trädgårdshallonbuskar.
Då kan vi stå hemma och plocka hallon. Det kan ju inte bli så mycket bättre.
Och så har vi tänkt att ha lite potatis i en pallkrage.
Minigurkor kommer vi definitivt också ha nästa år.
Det är kul att se saker växa. Och sedan kunna äta det.

I fredags fick jag två glädjande besked.
Först skrev Moa att hon har kommit in på utbildningen på Stockholms universitet.
Hon ska lära sig finska på 100% i ett halvår (nybörjarkurs).
Hon börjar den 1 september.
Lite oväntat, men samtidigt väldigt roligt att hon vill lära sig sin farmors modersmål.
Hon har ju det i blodet efter henne.

Sedan berättade Petter att han fick jobbet som han var på arbetsintervju på, förra veckan.
Så han började kl 9 på Vision media i dag.
Han är inte den som gör något större väsen av någonting.
Gör sig ingen brådska att berätta.  
Så det är lite svårt att veta vad han egentligen tycker och känner.
Men han sa faktiskt att det ska bli kul nu på morgonen.
Jag hoppas verkligen att han ska trivas med jobbet.
Själv sprudlar jag av glädje!!
Speciellt när de lyckas i livet.
Jag är så otroligt glad för deras skull. 

Jag är även otroligt glad och tacksam över att Elias har fått följa med kompisar till deras lantställen flera gånger i sommar, där de har fiskat och badat.
Han har även börjat att gymma och återupptagit golfspelandet tillsammans med en av hans kompisar.
Det känns jätteskönt att han har hittat bra sysselsättningar när han inte fick något sommarjobb, förutom gräsklippningen hos den äldre damen. 
Och nu på torsdag börjar skolan.


Chess vår trogna följeslagare och vakthund. 

Jag har haft en ledig helg.
Vi bjöd Carina och Peter på middag i lördags.
Vi köpte kamben från Hallvikens gårdsbutik, och marinerade dem redan på fredagen så de skulle ligga och gotta till sig, och som vi sedan grillade tillsammans med halloumi, och lite andra tillbehör.
Jag hade gjort en after eight kladdkaka till efterrätt med grädde och färska bär till.
En mycket trevlig kväll med goda vänner.

Jag har den senaste tiden upplevt att det har blivit ett ännu hårdare och kallare klimat, när det gäller hur folk beter sig både på sociala medier och i verkliga livet.
Det verkar inte finnas några skrupler för vad man skriver eller kastar ur sig.
Det är allt från grova påhopp, otrevliga och elaka kommentarer, avundsjuka, antaganden och  missförstånd.
Man respekterar inte andras åsikter och kastar skit på människor som de överhuvudtaget inte känner.
Det kan vara allt från oombedda råd, ifrågasättanden, nedvärderande åsikter och hån.
Vart tog omtanken om varandra, att kunna glädjas med varandra och respekten för varandra vägen???
Man får verkligen välja sina ord rätt för att det inte ska tolkas fel.
Det är inte konstigt att man blir folkskygg i mellan åt.
Bla därför har jag medvetet valt att krympa, och inte ha så stor umgängeskrets.
De jag har är äkta, och jag har full tillit till de vänner jag har.
Har svårt för flyktiga relationer där jag inte vet vart jag har folk.

I dag fyller Moa 19 år!
Återkommer med dagens firande.

:O)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar