Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 11 augusti 2020

Elias 16 år!

I torsdags 6 augusti fyllde min älskade och yngste unge 16 år.
Min alldeles egna special limited edition Elias, med extra allt.
Som somnar på 3 sekunder.
Går och lägger sig när jag kliver upp.
Har guldbruna ögon.
Och ett 💗 av guld.


Eftersom vi bara var en liten skara som hade möjlighet att fira Elias just den dagen, så ville jag göra något helt annat än vad vi brukar.
Så jag packade väskan med en massa gofika och så åkte vi till Brattforsen.

Ett av mina smultronställen på jorden.
Jag försöker åka dit minst en gång varje sommar.
Och vi hade tur med vädret i år också.


Det var jag och grabbarna.
Tomas, Melvin, Isak och Elias.
De åt "frukost", eftersom de klev upp strax innan vi skulle åka,  medan jag och Tomas åt lunch.
Jag hade tagit med baguetter som de fick välja om de ville ha rostbiff eller gravad lax på, tomater, gurka och potatissallad.
Sedan blev det åttondelskaka och chokladbollar.
Lyxfrulle med andra ord.

Eftersom Elias hade fått ett par skor i förskott, och swish så blev det bara ett litet paket där.

Det är en märklig känsla att barnen börjar bli så stora. 
De är inte lika beroende av mig som förälder längre, vilket är en delad känsla.
Man vet ju att den dagen kommer, men nu när det närmar sig att de snart lämnar boet känner jag lite tomhet, saknad och längtan.
Moa har planer på att flytta ner till Knivsta när hon slutar på Barona i slutet på den här månaden, och bo hos Emma och hennes kille under en tid.
Hon har sökt en kurs/utbildning i Stockholm som hon väntar svar på om hon har kommit in.
Hon vill pröva sina vingar.
Under tiden som hon bor i Knivsta ska hon söka en egen bostad och jobb.
Hon resonerar, att kommer hon inte in så kan hon alltid flytta hem igen.
Hon gör helt rätt, men det kommer så snabbt på tycker jag.
Jag hade gärna velat ha kvar henne ett tag till.
Själv var jag 16 år när jag flyttade till Östersund, så jag får vara glad att hon har gått gymnasiet här i alla fall.
Att flytta är bara nyttigt, och hon lär sig säkert ett och annat, inte minst att klara sig ekonomiskt.
Sedan kan det ena ge det andra, man träffar människor och så händer det saker bara av sig själv.
Petter ska på en arbetsintervju i dag.
Han jobbade på campingen till i fredags.
Han har möjlighet att få jobba i receptionen på campingen från den 24:e om han inte har något annat då.
Jag hoppas verkligen att arbetsintervjun blir ett lyckat samtal, och i alla fall chans till en provanställning.

Livet Livet!
Jag känner en enorm glädje och tacksamhet att mina barn finns i mitt liv.
De berikar mig med så mycket.
Jag älskar att samla på minnen och foton.
Det är det jag vill få ut av livet när jag inte jobbar.


Sedan finns det ett litet orosmoln på min himmel.
Moa har som bekant en "knöl" på halsen, som är relaterad till hennes muskelsjukdom, på gott och ont.
Jag menar att det inte är cancer i alla fall.

Den har vuxit och nu har hon problem i bland när hon sväljer.
Det tar tid för henne att äta.
Hon får ta små tuggor, och tugga ordentligt så det inte ska fastna i strupen.

Hon har haft kontakt med en läkare i Umeå efter att hon gjorde två olika röntgen i Östersund.
Nu känns det som att vi måste försöka skynda på att hon ska få hjälp med detta.

Bilden tog jag i lördags, när molnen drog i hop på några sekunder och det började att blåsa rejält. Sen kom regnet.

Dagen innan Elias fyllde år firade jag min huvudman på födelsedagen.
Jag hade köpt kläder, cd skivor (dansbandsmusik) och tårta.
Kul att kunna förgylla hennes dag.

Mamma och pappa har köpt en lägenhet som de ska flytta till under oktober månad.
En toppenfin nyrenoverad lägenhet precis där de ville.
Det kommer förmodligen bli en stor omställning för dem, men det känns skönt att de gör detta nu medan de är pigga och orkar med allt vad en flytt innebär.
Och innan vintern.
Huset ska de sälja till ett av deras barnbarn, som planerat sedan länge.
Det kommer att bli jättebra!

Härligt att solen och värmen har kommit tillbaka.
Roligt för dem som har semester nu.
Men det är minst lika roligt att jobba när det är fint väder.

:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar