Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 31 juli 2023

Dag 3 (12/7) matade vi på så många mil som möjligt.
Eftersom det är en husbil av äldre modell så kunde vi sällan köra fortare än 80 km, och ännu saktare i backarna, som var väldigt många.
Något som vi knappt har lagt märke till förut när vi har kört bil.
Det var säkert en och annan som knorrade när de låg bakom oss på enfiliga vägar.
Vi hade sagt att vi skulle försöka åka mindre vägar så mycket det bara gick, så när vi kom till Gävle så tog vi av och det blev ett helt annat tempo, och mycket mer att titta på.
Vi bestämde oss för att leta en ställ plats i Västerås, och vid gästhamnen fick vi en trevlig plats intill Mälaren och Cable park med en eldriven linbana.
Ett väldigt fint område och tillgång till servicehus och tömning av toa etc.
Vi tog en promenad efter middagen.
Även på morgonen efter tog vi en promenad efter sjön.
Fint promenadstråk.

Sedan fortsatte vi neråt landet och hamnade i Örebro där vi åt lunch.
Och jag hittade en te butik där jag köpte deras egna blandning Örebro slottste.
Vid det här laget så började Chess vänja sig lite bättre med husbilslivet.
Att åka bil/husbil är inte hans favoritsysselsättning, om jag ska uttrycka det milt.
Det gick bra så länge vi stod still och han kunde vara ute.  

Vi stannade till i Lyrestad där det var broöppning vid Göta kanal.
Sedan åkte vi till Mariestad där vi letade oss till en ställ plats i hamnen.
Den i mitt tycke den sämsta, men funkade.
Det var mycket trafik både av ungdomar och nyfikna bilister som körde sakta förbi.
Det finns ingen personal på dessa ställ platser utan man får swisha, och på detta ställe och i Västerås fick vi en kod till servicehuset efter att vi hade betalat.
Enkelt och smidigt.

Blidsberg/Basta kvarn.
När man kommer och åker igenom en mindre ort, och nästan fick tvärnita då vi överraskande fick se värsta fikastället mitt i byn.
Så häftigt och fint.

Ingen av oss var hungriga, men hade vi varit det så hade vi nog båda tagit en räkmacka var som såg otroligt god ut.
Jag köpte med mig lemon curd bakelser.
Det är precis sådan här smultronställen som man vill hitta, vilket man inte gör efter motorvägarna.

De sista milen hamnade vi minst sagt på smala slingervägar, där det knappt gick mötas.
Tomas undrade flera gånger om vi verkligen var på rätt väg.
Jag gick bara efter google maps 😉
Och vips så var vi i Rolfstorp hos Gun och Bertil.
Det är alltid ett lika roligt och trevligt återseende, efter ett helt år sedan sist.
Där blev vår "ställ plats" i tre nätter.

På lördagen tog de med oss på en riktig sightseeing i och runt Varberg.
Bla åkte vi till Vareborgs bärodling där Gun köpte fantastiskt fina jordgubbar.

En otroligt fin gårdsbutik och café med bla självplock av stora och vackra dahlior.

Jag fick beskåda ormhassel, cypress...

och fjärilsbuske.
Jag köpte te på Bergströms tehandel, en mycket trevlig gårdsbutik.
Det finns otroligt många sådana efter vägarna där, med olika produkter.
Sedan köpte jag ostron som jag fick bjuda Gun och Bertil på till förrätt, för deras del första gången trots att de bor på västkusten, och det föll dem i smaken, så det blev riktigt lyckat.

I dag ska jag börja jobba, så jag sätter punkt här för nu.
Fortsättning följer...
På återseende!
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar