Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 3 februari 2023

Precis innan månen gick ner bakom träden nu på morgonen.

En kall men vacker fredag.
Tomas skrev att det är -27 i Ulriksfors där han och Petter jobbar.
Det är ett riktigt kallhål.
Jag stannar inne och eldar i kaminen, förutom några kortare promenader med Chess förstås.
Jag ska baka till bandysammandraget i Engconhallen i morgon.
I kväll är vi bjudna på middag till Maria och Mattias.
Det ska bli riktigt trevligt.

I onsdags när jag stod och satte om blommor i köket, så såg jag helt plötsligt att det formligen forsade vatten ut ur vårt garage, och ner över vår uppfart.
Jag hade ju nyss varit ute med Chess och då såg jag ingenting.
Vattnet kom från granntomten som borrade för jordvärme.
Jag kutade ut och såg att garagegolvet var helt vattenfyllt.
Det kom flera stycken och hjälpte till att skrapa och skyffla bort sörjan.
Och så kom det en med en stor traktor och skottade bort, och jämnade till allt.
Huvudsaken var att det inte rann ner nått i källaren.
Det blev minst sagt en annorlunda eftermiddag.
Tur att jag var hemma och fick en sådan bra hjälp.
Sedan slog det mig att det måste ha sett roligt ut att se mig i Tomas storstövlar och i understället 😂 men jag hade ju inte en tanke på det när allt hände så plötsligt.

I går var jag på stresskursen igen.
Den ger mig så otroligt mycket energi.
Det är framför allt deltagarna och kursledarna som gör det hela så roligt och lättsamt att gå dit.
Jag kan faktiskt längta efter de där eftermiddagarna.
Sedan gillar jag yogan jättemycket, som vi alltid avslutar med.
Jag blir så harmonisk och avslappnad.
Ett inre lugn.
Sinnesrobönen säger så mycket:
Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.
Det finns så många kloka texter som man verkligen kan ta åt sig.
Som tex:
Lyckan i att ge är när vi inte förväntar oss någonting tillbaka.
(Besvikelsen över att ge händer bara när vi förväntar oss någonting tillbaka)
Jag tycker att det är mycket roligare att ge än att få.
Därför att jag vill och av omtanke.

På tisdag har jag fått en ny telefontid med en läkare för att få reda på om jag kan börja jobba deltid den 13/2.
Att ha att göra med försäkringskassan är minst sagt tålamodskrävande.
De verkar tro att alla vet hur allting fungerar.
För min del är det flera år sedan sist, och har inte lagt allt på minnet.
Det enda jag vet och erfar är att man inte får många kronor över efter att allt är draget, eller knappt det.
Det kan inte vara lätt att vara riktigt sjuk.
Att ha kraft och ork att göra allt som förväntas av en.
Och man kan inte göra någonting utan bank id.
På gott och ont.

Jag blir glad av att titta på Välkommen till Köping
och Marko och Irma på tv.
Så mycket skratt och värme.
Bävling (Bäver och Grävling) 😂

Jag har bokat tåg och hotell när vi ska åka till Stockholm i maj och titta på
Depeche Mode med Maria och Mattias.
Det blir extra roligt när man hittar det till ett bra pris.
Och ha något att se fram emot.

Trevlig helg och på återseende!
:O)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar