Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 7 februari 2023

Oslo --------> Kirkenes
Samma tid varje dag flyger de över Strömsund.
Jag blir så nyfiken på vad som finns i Kirkenes?
Jag googlade och såg att det är en stad i Norge med en befolkning på ca 3529 st.
Jag som har gått och trott att det ligger i Finland.
Det är så smidigt att gå in på appen flightradar24 och kolla vart flygplanen är på väg.
I bland har jag önskat att de har kunnat landa här och plockat med mig också, på väg till någon stad i USA tex.

Jag skulle köpa fryst kycklinglever.
Men när inte det fanns så stod jag på affären och velade.
Tänkte att ingen minns en fegis, så jag köpte färsk ungnötslever i stället.
Och det blev minst lika gott.
Så det kan vi göra flera gånger, och med bacon som vi glömde.
Det är inte förens de senaste åren som jag tycker att lever faktiskt är riktigt gott.
Jag gillar att göra olika maträtter.
Helst på helgen då det finns tid att stå i köket.

Dessvärre gick ugnen sönder i fredags precis när jag skulle till att baka.
Det började med att jordfelsbrytaren slog av strömmen.
Det luktade el i köket.
Jag hade precis gjort klart kaksmeten.
Vad göra?
Eftersom vi var bjudna på middag hos Maria och Mattias, så tog jag med smeten dit och gjorde klart kakan där 😄
Ugnen ställde vi ut på altanen, och i går beställde vi en ny.
Vi hade som alltid en jättetrevlig kväll hos Maria och Mattias.
Toppengod mat, dryck och många härliga skratt.
På lördag morgon åkte jag med kakan till Engconhallen.
Det blev bara en match då ett lag inte kunde komma.
Trist nog blev det förlust mot Dorotea, men det var väldigt jämt.

I går kväll var jag bjuden till den äldre damen med hunden, som jag har skrivit om.
Det blev inte pizza, utan hon bjöd på en riktigt smarrig räkmacka och vin.
Vi hade så mycket att prata om, och det var så trevligt.
I går fick jag veta att hon är 86 år.
Ålder har ingen betydelse när man trivs tillsammans.
Rejäl påfyllnad av positiv energi.

Förra veckan försökte jag hjälpa en familj, två vuxna och två barn från Tyskland, att hitta ett hus för dem att hyra här i kring.
Jag hade läst på facebook att de vill flytta till Sverige till sommaren.
Jag visste om en kvinna som ska flytta tillbaka till Tyskland just till sommaren.
Så jag kontaktade henne, och familjen kunde i sin tur kontakta henne.
Men hon vill sälja sitt hus, så det blev tyvärr ingenting av det.
Men familjen ska fortsätta leta.
Vi har haft lite kontakt på messenger, och kvinnan håller på att lära sig svenska.
Hoppas att det går bra för dem.

Våra erfarenheter formar oss till en bättre version av oss själva.
Livet kommer alltid att överraska oss.
Vi växer tillsammans med livet.

Jag får en sådan energi av att glädjas med andra.
Det är så roligt att få ta del av andras planer, och vad de gör för att komma dit.
Hur man prioriterar.
Vad som är viktigt just för dem.
Det är otroligt inspirerande.

Jag hade tänkt baka jitterbuggar i dag, men kom på att det kan jag ju inte alls göra, så jag får hitta på något annat tills telefontiden i em med läkaren.

På återseende!
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar