Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 9 april 2021

I går torra och fina vägar.
I dag är de full med snö.
Man vet att det alltid kommer i april, men det känns ändå lika trist, när man inte vill något hellre än att få vår.
Domherren med fru kom för att äta lite frön nu på morgonen.
De är så otroligt vackra att titta på.
När jag gick genom skogen med Chess såg jag ett rådjur, både har och ekorrspår och så hörde jag en hackspett.
Det känns så tråkigt att de ska avverka skogen där vi brukar gå.
Kommunen har skickat ut och informerat oss i närområdet att det kommer att ske under hösten.
Skogen är gammal och i dåligt skick, och blir därför en säkerhetsrisk.
De vill borga för en trygg och säker miljö.
De ska ersätta den med unga träd av olika sorter.
De kommer även att avverka den lilla skogen närmast vårt hus, och göra till ett friluftsområde.
Det har jag däremot ingenting emot.
Vi kommer att få mer sol och förhoppningsvis bättre utsikt.
Så det blir nog bra även om det kommer att ta tid.

Jag fick Astrazenecas vaccin.
Så nu är det ovisst hur det blir med den andra sprutan, som det är meningen att jag ska få i början på maj.
Det pratas om att det kan bli två till av en annan sort.
Det känns så där faktiskt.
Det hade ju varit bättre att få det vaccinet som man bara behöver en spruta av i så fall.
Men jag antar att jag inte kommer att få välja.
Det ändras ju hela tiden, så när det är dags så är det förmodligen nya direktiv som gäller.

Äntligen ska undersköterskan få höjd status. 
Regeringen ska ta fram en ny lagstiftning som skyddar yrkestiteln undersköterska.
Och därmed stärka kvaliteten inom vården.
Och skapa en en trygg ålderdom för alla.
Jag hoppas att de håller vad de lovar.
Det är inte en dag försent.
Det behövdes en pandemi för att få upp ögonen för vad vi verkligen gör.
Detta har vi bla vår fackordförande Tobias Baudin att tacka för.
Skönt att någon äntligen tar oss medlemmar på allvar.
Det som jag också skulle vilja är att få tillbaka 2 semesterperioder.
Det är inte många som jag har pratat med som tycker om 3 perioder.
Det borde vara en stark fråga inför nästa sommar.
Många väljer att dela upp sin semester när de inte kan få 4 sammanhängande veckor med sin familj.
Och på hösten blir många av dem som hade semester i juni sjuka/slutkörda.
Sommaren är en tuff period att jobba för alla.
Det blir oundvikligt mer ansvar på de ordinarie.
Alla vikarier har tex inte delegation.
Det finns många förbättringsåtgärder.
De måste verkligen göra vårt arbete mera attraktivt på fler än ett sätt.
Inte som i Bräcke, att locka vikarier med glass, en hårklippning eller gratis boende en månad.
Det är ju skrattretande.
Det betalar inga räkningar.

Önskar dig en riktigt trevlig och skön helg!
:O)

 

2 kommentarer:

  1. Jag skrev en lång kommentar till ditt inlägg. Skickade iväg den, och vips försvann den! Så ledsamt!
    Skrev bl a att det är skönt att ni äntligen kan få lite status i ert yrke damt att det är bra att du iaf fått en dos vaccin. Här lyser däremot vaccinet med sin frånvaro! Trist med snö, för visst vill vi ha vår! Här började BLÅSA igår och gör det även idag, så Loke vill inte ens gå ut! Ha en fortsatt fin dag! Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad retfullt att kommentaren försvann.
      Ja jag hoppas verkligen att regeringen håller det de lovar.
      Det skulle verkligen vara på tiden att mitt yrke får en höjd status.
      Här har det också blåst otroligt mycket den sista tiden. Det är så trist när solen äntligen visar sig.
      Tack så mycket :) Kram Katarina.

      Radera