Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 18 mars 2021

Våren lyser med sin frånvaro.
Det snöar i dag.
Men den här tiden på året så brukar vädret kunna slå om bara på några minuter.
Så kanske kanske får jag se solen också.
I går när jag tittade på Karl-Fredrik på Eklaholm så sa han att det var högsäsong för pioner i maj.
Jo just ja. Jag får vara glad om det kommer blommor i juli/augusti.
Jag älskar pioner. De är så otroligt vackra.
De är nästan som vackrast precis innan de slår ut tycker jag.
Den där riktigt hårda och fasta knoppen.
Pioner symboliserar välstånd och lyckligt äktenskap.
När vi flyttade hit flyttade jag på vår lilla pionplanta från ett skuggigt ställe.
I somras fick vi första blomman på 7 år. 
Så till sommaren kanske det blir två?
Tålamod är en dygd sägs det.
Det är härligt att kunna drömma sig bort i bland när jag tittar på feelgood program.
Husdrömmar gillar jag också att titta på.
Det är så trevligt, lättsamt och man känner ömsesidig glädje med dem som kan uppfylla sina drömmar.
Tomas och jag pratar ganska ofta om våra drömmar.
Jag tror att det är viktigt att kunna göra det tillsammans.
Vi har så många förbättringsambitioner med vårt hus.
Samtidigt som vi verkligen skulle behöva köpa oss en ny bil.
Innan den ena börjar kosta alldeles för mycket i reparationer.
Och det skulle vara så otroligt roligt att ha en husbil att sticka i väg i, så att Chess också kan följa med.
Det finns så många ställen som vi vill åka till.
Västkusten, Österlen, Lofoten...
Det är så många oupptäckta ställen som jag vill se och uppleva.
Hitta de där smultronställena som man bara kan hitta om man åker bil.
Äta och dricka gott på nya ställen.
Det är alltid de där pengarna som tyvärr sätter käppar i hjulet.
Prioritera, prioritera och prioritera lite till.
Alla har vi olika förutsättningar.
En del kan betala av lånen på huset, och spara en årslön, och tycker att det är en självklarhet.
För oss är den en utopi.
Egentligen ska jag inte jämföra oss med andra.
Det finns de som har det så mycket sämre än vi.
Drömma är i alla fall som tur är gratis.

Tomas överraskade med dessa vackra tulpaner i tisdags.
Jag har aldrig sett så långa tulpaner förut.
De är så där krispigt härliga.
Det behövs så lite för att man ska bli glad.
Det känns som att alla mer eller mindre greppar efter varje "halmstrå", för att få lite glädje och stilla sin hunger på något trevligt att göra eller se fram emot.
Umgås med familj och vänner på ett normalt och avslappnat sätt, utan att behöva tänka på avstånd.
Det enklaste kan vara det bästa. 
Jag tycker bara att det är trevligt och roligt om någon har tänkt tanken att de vill träffas och umgås.
Vi brukar sällan vara omöjliga.
Det är inte så svårt att planera om, om det skulle vara så att vi hade tänkt något annat.
Man behöver inte vara så fyrkantig.
Att se möjligheter i stället för hinder.
Det går göra saker en annan dag.
Särskilt om det är bra väder.

Det går inte en dag utan att jag tänker på vad vi ska äta till middag.
Det är ett stående huvudbry.
Jag har ju en önskan om att det ska vara variation.
Inte för mycket kött, korv,  fläsk/bacon....
De flesta husmanskosträtter innehåller endera känns det som.
Fisk är tyvärr lite för dyrt.
Gärna någon grönsak till.
Det får inte ta för lång tid.
Ta hänsyn till vad alla tycker om och inte.
Det är ett under att det ändå står mat på bordet varje dag.

I dag ska jag njuta av ledigt.
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar