Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 27 augusti 2020

För ett tag sedan såg jag en svart lurvig larv med gula prickar i taket på altanen.
Efter några dagar hade den gjort en puppa.
Sedan glömde jag bort den, tills jag fick se detta.
Lade ut bilden på facebook sidan: Vilken insekt?
Och fick en massa intressanta svar/kommentarer.
Det är en aprikostofsspinnare som har krupit ut ur puppan, väntat på en hane att para sig med, lagt ägg på samma ställe och förmodligen dött strax därefter.
Tydligen kan de leva länge som larv.
Vilket öde.
Det sägs att alla djur har en uppgift här på jorden, så även detta.
Nu väntar jag på att äggen ska kläckas. 
Har kikat flera gånger varje dag, så jag hoppas att jag är hemma när det sker.



I lördags gick KM på Strömsunds golfbana av stapeln.
De spelade i två dagar, á 18 hål/dag.
Både Tomas och Petter deltog.
Det var väldigt jämnt i toppen på lördagen på herrsidan.
På söndag morgon sa Petter att han satsade på 2:a platsen innan han for i väg.
Han har kommit 3:a, 3 år i rad.
Och det fortsatte att vara jämnt mellan Petter och 3:an ända till slutet, medan ledaren drog i väg under dagen.
Det var riktigt spännande.
Petter höll fast vid 2:a platsen. Härlig prestation och bra spelat.
Han var nöjd med sitt spel.
Det kan verkligen skifta från dag till dag, så det var kul att det gick bra två dagar i rad.

När Tomas och Petter kom hem på lördagen hade jag gjort en kantarell och västerbottenost paj.
Till det åt vi kräftor, ost, kex och vindruvor.
Och Moa gjorde oss sällskap en stund.
Mysigt!! 


På söndagen plockade jag svartvinbär, som jag har fryst in och ska använda till smoothie.
Och mer ska det bli.
Ska försöka plocka så mycket som möjligt så det räcker länge.

I bland hinner jag mer på en timme än vad jag kan hinna på en hel dag.
Det märkte jag i går på lunchen. Det flöt på så bra. 
När man måste vara effektiv så handlar det om att planera.
Då kan man inte söla på.
Som vissa dagar när allt bara känns som seg kola.


Hörde på nyhetsmorgon att gnäll på arbetet har blivit en arbetsmiljöfråga på många ställen.
Det gör mig inte så förvånad.
Det upptar en stor del av arbetstiden att gnälla och klaga.
Det påverkar alla på arbetsplatsen, mer eller mindre.
Och vi dras alla med på ett eller annat sätt.
Alla gnäller och klagar vi lite till mans.
Det hör väl till när man är många på samma ställe.
Alla tycker, tänker och jobbar olika.
Inte alltid så lätt.
Jag är glad att jag inte är chef.

Det börjar dra i hop sig för Moa att flytta.
I morgon jobbar hon sin sista dag på Barona.
På lördag morgon åker hon.
Jag är både glad och ledsen.
Glad för hennes skull att hon har ambitioner och en vilja att utvecklas.
Ledsen när jag inte vet hur länge det dröjer innan vi kan ses.
Jag har tagit semester i morgon.
Jag hade en tanke att hyra en badtunna. 
Men främst så finns det inget ställe att ställa den på gården.
Och det är ju här jag helst hade velat att vi kunde vara.
Det hade varit så roligt.
Men det blir inte alltid som man har tänkt.
Tanken var ju i alla fall god.
I stället ska vi äta lite gott till middag och efterrätt.
Kanske spela kubb om det är bra väder.

På återseende!

:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar