Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 29 januari 2020

Har du märkt att innehållet i förpackningarna på affären har minskat?
men kostar lika mycket, eller t.o.m mer.
Och varor som har utgått ur sortimentet. Det har jag varit med om flera gånger.
Helt plötsligt finns den bara inte.

Det känns som vi konsumenter bara får finna oss i allt.
För vad har vi att säga till om? De gör ju ändå som de vill.
Matkassen blir minst sagt dyrare och dyrare.
Det är inte konstigt att man blir mer och mer prismedveten.
Som tur är har vi möjlighet att handla både på ica och coop.
Att åka och storhandla i Östersund är inget alternativ för oss.
Jag vet att det är många som gör det, helst de som har stora familjer.
Däremot kan jag gå in på tex Willys om jag ändå är i stan.
Det finns lite mer att välja på. Sådant som inte finns här.

I helgen tittade jag och Tomas på Sofias änglar.
Om Umeås fallskärmsklubb som miste 9 st av sina medlemmar den 14 juli 2019.
Unga människor, mitt i livet allihopa.
Som lämnade ett stort tomrum efter sig.
En sådan tragedi.
Det fanns ingen mening med den olyckan.
Vi andra lär oss att livet bara är till låns.
Det har nog inte lämnat någon oberörd.
Därför är det viktig att försöka leva varje dag fullt ut!

I går em var jag på en utbildning i Kasam (känsla av sammanhang) på Saga.
Det är stor satsning som kommunen gör genom projektpengar som de har fått.
Alla enheter ska gå detta i tre steg.
Kasam ska göra vardagen begripligt, hanterbart och meningsfullt i vår vardag.
Det ska hjälpa oss att se möjligheter i stället för hinder (salutogent synsätt)
Delaktighet, respekt och ansvar.
Och det ska utveckla hälsofrämjande arbetsplatsträffar och utvecklingssamtal.
Det gäller att få alla på banan, inte bara några.
För det räcker med att en är negativ i arbetsgruppen, så fungerar det inte.
Ingen lätt uppgift.
Om alla tänker på att JAG ÄR ARBETSMILJÖ, för mina arbetskamrater.

Vår chef berättade på arbetsplatsträffen förra veckan att han har fått ett annat jobb, och ska sluta sista mars.
Det känns jättetråkigt. Det har funkat så bra.
Fattar inte vad det är med chefer och byta jobb?
Upplever att det är så överallt.
De verkar överlag inte ha ro att vara kvar länge på ett ställe.
Och har man varit chef på ett ställe, så kan man i princip bli chef vart som helst.
Allt är ständigt i förändring. Det är nog bara att acceptera att det är så.
Och i bland kan det faktiskt bli till det bättre också.

Moa har kommit hem i från London.
Med en massa nya erfarenheter.
Jag fick ett jättegott te som hon hade köpt där.
I måndags var hon till Östersund och kollade upp hjärtat (vart tredje år),
och sedan var hon och tog bort rälsen (tandställningen) i neder käken.
Elias var till tandläkaren här hemma, och lagade ett hål, utan bedövning.
Det var tufft gjort. 

Här har det snöat rejält i ett par tre dagar nu.
Det är ingen hejd när det väl börjar.
Introducerade Petter på snöslungan i går, så nu får han vara förste snöslungeförare, om det fortsätter snöa. 


Jag följer en del trevliga facebook sidor. 
Sådana som man blir glad och inspirerad av.
Så mycket vi kan lära oss av varandra.
Det är allt från tax och blandrassidor, fåglar och andra djur, naturbilder, pyssel och inredningstips till bakverk och middagstips.
Fotoklubben här i Strömsund har en sida där de bla har en fototävling, där vinnaren varje vecka får bestämma tema, och bilden de vann med ligger uppe på sidan den veckan.
Många tar fantastiska bilder.

Dags för kvällsjobb snart. 
Börjar med RUS, resultat och utvecklingssamtal.
I morgon fyller pappa 75 år.
Och på fredag blir Chess 2 år.
:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar