Strömsund var nordlig ändpunkt för inlandsbanan mellan 1912 och 1915. Sedan blev orten ändstation på den korta bibanan från Ulriksfors. |
Strömsund var nordlig ändpunkt för inlandsbanan mellan 1912 och 1915. Sedan blev orten ändstation på den korta bibanan från Ulriksfors. |
Åhhh!! Inlandsbanan var min "första bebis". Jobbade som en tok dygnet runt med turisttrafiken på banan de 3 första åren sedan den skiljdes från SJ. Vildmarksexpressen gick även då. Det var något alldeles extra....
SvaraRaderaInlandsbanan går förbi här hos oss.
SvaraRaderaUlriksfors var en stor järnvägsknut i sina glans dagar .
SvaraRaderaDet var genom U-fors man åkte om man skulle söderut eller norrut .
Många har de varit som passerat U-fors järnvägsstation , stannat till och fått sig en kopp kaffe med tilltugg . Det var inte på så många ställen det fanns .
Många är de som också haft sitt arbete vid järnvägen . En stor arbetsplats vid den tidens mått sett .
Synd att inlandsbanan inte används mer med tanke på miljön . Allt läggs ner ,allt ska bort som det verkar .
Och utvecklingen i U-fors stannade med att bla järnvägen lades ner och fångvårdsanstalten förlades där . Tyvärr !
Men så roligt att få läsa om allt det här:)
SvaraRaderaBra iaf att den använd på sommaren!!
Jag som gillar att åka/jobba norrut skulle gärna jobba på den linjen:D
Hoppas du och familjen får en härlig helg!
Kram Eva
Vilken rolig tillbakablick.
SvaraRaderaPå den tiden gick nog tågen punktligt också..
Kram Maidi