Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 11 oktober 2024

Jag fick två plantor paprika av min fd svägerska i början på sommaren, som har stått ute i ett mindre växthus, men då det har varit en halvkass sommar så har de inte tagit sig så bra.
Nu när jag tog in dem så började det äntligen hända grejer.
Jag fick även en tomatplanta (körsbärstomater) som vi har kunnat gå och plocka och ätit av tills nyligt.
Spetspaprikan har blivit som ett litet mini"träd".

Vi har lite morötter kvar i pallkragen.
Det känns lyxigt att kunna plocka med sig in och riva till middagen eller bara knapra på en bara för att de är så goda.
Det hade varit roligt med ett större växthus men det skulle vara svårplacerat, och gården är inte så stor så det skulle ta för mycket plats tyvärr.
Det är roligt att vara ute på gården och påta på, och jag tycker att vi verkligen har skapat en fin och levande gård med blommor, plantor och vi valde bla att sätta hallonbuskar i stället ett staket mot granntomten.
Jag har satt lite nya lökar i rabatten, så det ska bli roligt att se hur det blev till våren.
Vi har en komposttunna som vi slänger rester och skal i.
I och med det så behöver vi ingen brun tunna.
Vi behövde bara meddela det till kommunen. 

I går bjöd vi Maria och Mattias på middag.
Maria fyllde år i måndags så vi firade henne.
Jag ville testa något nytt till efterrätt så jag gjorde en mazarinkaka som även Tomas kan äta.
Det finns ju en hel uppsjö av efterrätter på nätet, men kakor är det sämre med tycker jag.
Denna innehåller bla mandelmjöl, kokosmjöl och lättströ.
Vetemjölet höjer ju också blodsockret.
Med tanke på hur många som har diabetes så borde det finnas ett större utbud av tex bakverk, men när man letar i affären så är det väldigt begränsat, och inte alltid så goda heller.
Sedan är det inte alla som tycker om när det är för sött, så det skulle verkligen behövas ett bredare tänk hos producenterna, och mer humana priser.
Så fort man inte kan äta vissa saker så blir det så mycket dyrare.

I dag skiner solen, men det är lite kyligt i luften.
Jag ska jobba helg.
Nästa fredag vid den här tiden är jag framme i Stockholm, om tåget går i rätt tid och inget oförutsett händer efter spåret.
Det ska verkligen bli roligt att träffa Sara och Lena.
Nu gäller det bara att hålla sig frisk.


Trevlig helg och på återseende!
:O)


 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar