Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 29 februari 2024

Ungefär 6400 personer i Sverige är födda den 29 februari.
Skottdagen inträffar vart fjärde år för att jorden ska komma i fas med rotationen runt solen, annars skulle årstiderna förskjutas.
Det är ganska fascinerande att någon har suttit och räknat ut det.
Enligt tradition får kvinnor fria under ett skottår, och framförallt på skottdagen.
På radion upprepas det att det inte går att betala med kort i ica butikerna, mest troligt pga att det är just skottdag.
Ganska otroligt med tanke på dagens teknik.

Allt är nu klart med flytt, städ och besiktning av lägenheten för min huvudman.
Det har hängt över mig de senaste veckorna, att allt ska flyta på och hinnas i tid till i dag.
Jag fick som tur var hjälp att fixa det sista i lägenheten i lördags.
Så nu ska jag försöka få några saker sålda för huvudmannens räkning.
Det känns ovärdigt att slänga fina saker.
Det är ju ändå en människas hela liv som jag ska försöka göra det bästa av, som inte får plats i det nya boendet.
Det är tur att det finns ett skyddsnät som ordnar saker när man inte kan själv.
Det är inte alla som har det tyvärr.
Jag blir otroligt beklämd när jag hör när personer har hittats avlidna i sina hem, och har legat upp till månader innan någon reagerar, kanske först när det börjar lukta, eller inte har svarat i telefonen på flera veckor.
Varför åker man inte dit, eller ber någon annan göra det om man bor långt i från?
Sorgligt!
Jag är glad att vi bor nära Tomas pappa så att vi kan åka dit om det skulle hända något.
Vi hjälper till med det mesta som han behöver hjälp med, så att han har det bra, och allt fungerar som det ska.

I helgen blev det en variation av maträtter, mycket anpassat efter vad barnen tycker om.
På fredagen gjorde jag lax och potatissoppa, då kom Moa och åt.
På lördagen kom Elias, och då gjorde vi lövbiffrullader för första gången.
Riktigt goda, med färskost fyra peppar och inlindade i bacon.
Söndagens middag blev syjuntans goda, eller Pohlmans låda som många påstår att den heter.
Petter och Carro kom och åt.
Det är roligt att variera sig både genom att dela upp, och vara många vid middagarna.
Vi kan sitta i lugn och ro och prata.
Det är livskvalitet och på ett enkelt sätt, sätta guldkant på livet.
Det är mysigt att få tid tillsammans.

Jag har snöat in på akustikpaneler.
Vi har ju länge pratat om att göra något åt sovrummet.
(Vi hade ju tänkt göra det i somras, men då kom det helt plötsligt en husbil i mellan)
I stället för att tapetsera om hela sovrummet så skulle vi kunna sätta panel som fondvägg.
Det är både snyggt och stilrent.
Vi ska åka och kolla på vilka alternativ det finns, och vad det skulle kunna kosta.
Det är något som vi skulle kunna sätta upp själva då man kan skruva fast den.
Det skulle vara kul.
Jag tror att det är ljuset och lite vårkänslor som ger mig energi att förnya.
Sedan är jag säker på att yogan också gör under med mig både kroppsligt och själsligt.
Balans.

Arbetshelg väntar.
Så det blir fokus på det, äta och sova.
Det är väl ungefär vad jag hinner och orkar.

På återseende!
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar