Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 26 juli 2022

Sommarprojekt

Att göra ord till handling...
eller från tanke till handling kanske passar ännu bättre.
Jag är så tacksam att jag/vi besitter den förmågan.
Det började ju med att jag städade tvättstugan för ett tag sedan, och insåg hur fruktansvärt ful och hemsk den faktiskt är.
Så samma dag beställde jag en ny tvätt bänk.
Sedan så tänkte jag att vi kan ju inte sätta in den utan att måla om.
Det ena gav det andra kan man säga.

Det är just det där att sätta i gång som är lite gruvsamt.
Flytta på saker, skruva lös...
Vart ska man börja?
Det är trångt...

Den gamla tvätt bänken fick jag sälja för en 100ing nästan på en gång.
Det är bra när saker kommer till användning för någon annan.
Ett av det bästa som finns är att få göra sig av med grejer som vi inte behöver.
Det är ju perfekt att titta över sådant på semestern.
Så i samma veva la jag ut lite annat på köp & sälj och har fått sålt bort nästan allt.
Och mer ska det bli.
Resten åker på återvinningen.
Vi fortsätter med andra ord vår sk dödstädning.
Att ta lite då och då passar oss utmärkt.

Alltså jag är så lycklig 😄
Att så lite kan göra så otroligt mycket.
Det är som att komma in i ett helt nytt rum.

Det är fint, rent och fräscht.
Vi är ett bra team Tomas och jag.
Vi kompletterar varandra bra för att vara amatörer.
Och ändå har vi inte kört slut på oss.
Man vill ju gärna skynda på och få det klart på en gång, och vi blev faktiskt klar en dag tidigare än vi trodde.
Bara det är ju en bonus.
Det var rena lyxen att få sätta på en tvättmaskin i går, efter en veckas uppehåll.

Vi blev bjudna på middag till Peter och Carina på tisdagen, som även hade ordnat med en rolig tävling.
Springskytte.
Jättekul och svårt.
Det är underbart med fina vänner.


På onsdagen blev det helt spontant att vi gick ut och åt middag med Moa och Evve, eftersom vädret var så fint.
Vi kunde sitta ute och njuta av både mat och sol.
Det blev som en liten kompensation för att det inte blev något på dunder.

På torsdagen åkte vi till Flykälen med Tomas pappa, mamma och pappa och åt kams och kesfil.
Traditioner är till för att hållas så länge man kan.
Så gott, och mer än mätta blev vi.


Det blev mycket mat, men det är ju också en del av njutningarna när man har semester.
Unna sig livets goda.
Liksom att slippa vara styrd av klockan, och vilken dag det är.
Ta långpromenader med Chess varje dag.
Att titta på en bra film eller serie till sent på kvällen.
Sätta sig på ballen och njuta av ett glas vin, solen, värmen och framför allt lugnet inombords.
Ingen stress.
Bara ta dagen som den kommer.
Det är semester för oss.


Det är lätt att klaga på småsaker.
Vad spelar det för roll att man blir lite blöt när det regnar och är ute på promenad?
Jag vet att jag kan lägga energi på helt fel saker i bland.
Sådant som jag inte kan påverka.
Men jag är i alla fall medveten om det, och kan intala mig själv att tänka på något annat, eller göra något åt det som jag kan påverka.
Man kan inte sitta och vänta på att någon annan ska tala om för en, eller göra saker åt en.
Det är bara jag som kan förändra det jag vill förändra.
Det är helt upp till mig själv.
Att lägga varje pusselbit på rätt ställe.
Att lista ut vem man är.
Och kanske det svåraste, att tycka om sig själv.
För nog tvivlar man, och oroar sig lite för mycket.
Duger man som man är?
JA!
Vägen dit kan vara lång och krokig.
Det gäller att ha tålamod, mod och kraft.


Det finns bara en av dig och det är du 💗


:O)

 

2 kommentarer: