Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 3 maj 2021

På fredag natt var det någon/några som "roade" sig med att skjuta raketer precis utanför vårt hus.
Det kändes som en ren provokation.
Tomas hade vänligt men bestämt skrivit på facebook och bett om att inte skjuta raketer eftersom Chess blir så rädd och stressad. 
Jag hade precis somnat eftersom jag skulle upp och jobba.
Först var det en låda med flera raketer/smällare i som avfyrades.
Efter ett tag kunde vi se från fönstret att det tändes på fler raketer från lillskogen mot vår gata.
När jag gick ut för att konfrontera dem så kunde jag varken se eller höra någon.
Hade jag fått reda på vilken det var så skulle utan att tveka anmält det till polisen.
Det tog en bra stund innan Chess slutade att skaka och springa fram och tillbaka och skälla.
Jag tror inte de förstår hur allvarligt detta faktiskt är.
Att skrämma djur medvetet, inte bara hundar, utan även hästar och vilda djur i skogen är så omoget och helt oacceptabelt.
Jag känner mig både arg, ledsen och besviken att någon tycker att det är roligt att jävlas med andra.
Det kändes verkligen som att det var riktat mot oss.
Men det finns många hundar i kvarteret så det var nog inte bara vi som drabbades av detta otyg.
Skriver det igen: många verkar ha lagt samvetet i en byrålåda och kastat nyckeln.

Ytterligare en jobbarhelg i kommunens tjänst till handlingarna.
Jag har säkert skrivit det förut, att jag har jobbat så här sedan 1992.
I bland har det verkligen känts som att jag skulle vilja pröva ett måndag till fredag jobb.
Men så har jag vägt för mot nackdelarna, och kommit fram till att det här är det som passar mig allra bäst.
Skulle det av någon anledning bli en förändring av något slag, så skulle jag absolut fundera om.
Man vet aldrig vad som händer.
Skulle absolut inte vara omöjlig och främmande för att pröva något nytt.

Vi har lite projekt på gång här hemma.
Jag köpte pallkragar när vi var till Östersund, som vi ska olja in, och tanken är att vi ska sätta potatis i den när det har blivit nog varmt.
Vi ska köpa sättpotatis på Lanthandlarna.
Sedan väntar vi ju på att börja gräva för att kunna plantera hallonbuskar.
Som jag har skrivit förut så vill vi skärma av tomten mot grannarna.
Så i stället för ett staket så kan vi plocka våra egna hallon.
Jag ska beställa en skopa med matjord så småningom.
Det är roligt att ha projekt i lagom skala.
Det ska finnas både tid och ork att hålla på.

Följer älgvandringen på dataskärmen.
Har inte lyckats se någon älg simma över älven än.
Men enligt statistiken så har det simmat över 15 st till dags datum. 

I går lyckades jag komma över närproducerat fläsklägg till ett mycket bra pris.
Så det kan bli fläsklägg och rotmos till helgen, och Petter kommer att bli överlycklig.

Tycker det är roligt när det finns affärer här i Strömsund, som ligger i framkant för att tex handla online och hämta sina matkassar, för dem som behöver, och underlättar säkert vardagspusslet för många.
Jag saknar fortfarande "blippapparater" och snabbkassa/betala själv station.
Inte minst när det är rusning, efter att folk har slutat jobbet.
Vi ligger ju efter med en hel del i utvecklingen mot för större städer.
Tror också att det verkligen skulle vara läge att bla få laddstationer för elbilar i centrum, med tanke på den utvecklingen.
Nu får de ställa sig en bra bit i från om de tex vill stanna för och handla.
Det är stora avstånd mellan större orter/städer i inlandet.
Finns det inte laddstationer så väljer de förmodligen inte att åka förbi här.

På återseende!
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar