Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 17 maj 2021

Äntligen har jag kommit till skott med att slipa trappen.
En mycket god vän är så snäll och lånar ut slipen till oss.
Trappen blev målad för ett antal år sedan, men då tänkte vi inte på att den behövde slipas först, och vi visste inte att vi behövde köpa kvistspärr färg och måla med innan rätta färgen.
Trappen blev gul, och alla hål och hack kom fram efter ett tag.
Så gör om gör rätt.
Jag har ju aldrig slipat någonting förut, så de blir säkert inte perfekt, men bättre det än att inte göra det alls, och slippa irritera sig på en ful trapp.
Alla är amatörer i början.
Jäklar vad slipdamm det blir, överallt.
Och det blir inte de bästa arbetsställningarna.
 I går använde jag en bygglampa, och då såg jag hacken ännu tydligare.
Så detta kommer nog ta lite tid.
Jag vill göra det riktigt denna gång.
Tänk att det fanns en liten hemmafixare i mig också?
Har ju bara målat lilltoan nere innan.
Det är bara viljan, orken och pengarna som behövs.
En sak i taget.
Det finns en hel del att förbättra.

Vi har passat på att göra 3 nya rätter i helgen.
Vi började på fredagen med pizza bianco...

och pizza cacio e pepe.
Båda var jättegoda, men bianco var nog lite lite godare.
Nästa gång ska vi göra egen pizzadeg också.

Sedan åkte vi ut till fågeltornet vid Lillsjön i Tullingsås.
Vi tog med Chess, som förmodligen fick upp spår av...

bäver.
Tyvärr lyckades vi inte få se den, men vi kunde se tydligt att den hade haft fest både här och där.
Det hade verkligen varit roligt att få se den in action.
Och vi såg färska älgrusor lite här och var.
Däremot såg vi inte så många fåglar, men vi hörde i alla fall tranor.
Ett trevligt utflyktsmål på så nära håll.


På lördagen blev det oxjärpar med en fantastiskt god gräddsås till.
Det är roligt att pröva nytt.
Och det passar så bra på helgen, när man har lite mer tid att göra det.

Vi har även hunnit kratta, oljat in bron, oljat in pallkragarna, tagit fram lite trädgårdsprylar och sätta några försommarblommor i krukor.
Vi har fikat första fikan ute i paviljongen, icke att förglömma.
Petter och Tomas var på golfbanan i lördags, första arbetshelgen av två.
Så som ni märker så håller vi oss hemma, förutom när vi jobbar och handlar mat.
Ser verkligen fram emot att komma i väg till Ankarvattnet och vandra till Bjurälven.
Det är bara en månad kvar nu.

I dag är det exakt 2 år sedan jag var med och demonstrerade för:
 Nej till IS återvändare till Strömsund.
Jag är så glad att jag vågade ta ställning för säkerheten och tryggheten i vårt lilla samhälle.
Det pratades både positivt och negativt, men jag och några riktigt tappra gick från hembygdsgården till kommunhuset där några politiker tog emot oss, och svarade på våra frågor, ta till sig vår oro och funderingar.
Jag tror, eller vet att det var fler som egentligen ville sluta upp, en del jobbade, en del tordes inte, kanske av rädsla för att inte bli förknippad med "dem där" som stack ut och trodde att vi var rasister.
Vad ska folk säga/tro?
Tänk så fel de hade.
Det var faktiskt för en god omtanke om alla, inte minst våra barn och äldre som vistas i samhället.
Alla ska känna sig trygga där de bor.
Jag fick in 1697 st namnunderskrifter.
Jag vet att det fanns motståndare mot namninsamligen också, som inte tog emot den, för att de inte ville ta ställning.
Men det fanns även butiker som efterfrågade att ha dem liggande hos sig, så det var verkligen positivt.
Och tänk att ett företag bjöd/sponsrade oss med banderollen och plakaten.
Helt fantastiskt!
Att våga, och stå för det. 
Det var en strålande fin och varm dag.
Radio Jämtland var där.
Jag är nöjd med min/vår insats för en tryggare värld.

Ha en fin vecka.
På återseende!
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar