Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 22 januari 2021

När temperaturen steg på termometern kom snön tillbaka.
Jag tänker i bland på killen som jag köpte lägenheten av på östringen.
Han hade fått ett brev från inkasso.
Jag tänkte att jag skulle vara snäll att åka med det till honom.
När han fick det så sa han - det där hade du inte behövt komma med, jag använder det ändå bara som eldtänne (gör upp eld med)
Då "försvinner" det.
Jag önskade att jag kunde blunda/dra ner rullgardinen så försvann vintern.
Om det vore så enkelt ändå.
Jag har kört en sväng med snöslungan nu på fm.
Det har slutat att snöa, men säg den lycka som varar för evigt?
Det ska tydligen komma 2-3 deci till.
Suck!!

Moa kom hem i måndags.
Projektet vid friends arena har tagit slut, och det finns tillräckligt med personal på vårdcentralen som hon jobbade åt just nu.
Hon är behovsanställd, så hon vet inte om och när hon kan få jobba.
Då tyckte hon det var bättre att åka hem, än att sitta där nere och bara vänta på att någon ska ringa.
Och det är ju bara mysigt att ha henne här.
Hon har sökt ett jobb här hemma som hon väntar på svar från.

Nycklarna till lägenheten har jag lämnat i från mig nu, och jag har kört sista vändan till åvc.
Nu kan jag lägga det bakom mig och och känna mig nöjd.

I går var jag på en utbildning om våld mot äldre/våld i nära relationer.
Det är mycket vanligare än man kan tro.
Fysisk, psykiskt och sexuellt våld är de vanligaste.
Men försummelse är också en typ av våld, liksom ekonomiskt och materiellt våld.
När man blir sjuk eller handikappad så hamnar man i en beroendeställning till sina närmaste.
Försummelse kan vara att man tex inte får tillräckligt med mat, dryck eller den medicin man ska ha. 
Att man inte får hjälp med sin hygien eller rena kläder.
Ekonomiskt våld kan tex vara att ens barn stjäl pengar från sina föräldrars konton, så de inte har råd med hyran, nya kläder eller glasögon.
Materiellt våld kan tex vara att mannen eller frun medvetet ställer hjälpmedlen så man inte kommer åt dem.
Man blir begränsad och isolerad.
Våld kan alltså yttra sig på många sätt.
De kan vara svår att upptäcka.
Men man ska inte blunda. 
Var obekväm. Ställ frågor.
Det finns hjälp att få.
Ingen ska behöva utsättas för våld.

Vi kommer att bli erbjudna vaccination mot covid gratis genom jobbet.
Jag har inte tagit ställning hur jag ska göra än.
Jag känner mig lite tveksam.
Jag tillhör inte en riskgrupp.
Jag känns bra att vi inte är tvingade att ta det.
Jag har hört att på vissa ställen i landet kan man bli omplacerad om man inte tar det och jobbar inom vården.
Det tycker jag är ett hot.
Är man inte mer värd som anställd, som har jobbat och har lång erfarenhet?
Man måste få bestämma över sin egen kropp även om man jobbar inom vården.
Det känns som att det håller på att bli samma hysteri som när det var svininfluensan.

Det blir en helg i kommunens tjänst.
På återseende och Kram
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar