Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 23 juni 2020

Av en ren slump fick jag se liljekonvaljer förra veckan.
Det var flera flera år sedan sist.
Jag hade hört vid något tillfälle att de är fridlysta.
När jag kom hem googlade jag, och fick fram att de är de i delar av landet, men inte just i Jämtland.
Så på kvällen åkte jag tillbaka dit och plockade mig en bukett.
Det kändes så lyxigt.
Och de luktar ju så ljuvligt.
Liljekonvaljer är förknippat med sommarminnen.
Alltså vilka härliga dagar vi har.
Helt fantastiskt.
Efter avslutade arbetsdagar och på timmarna i helgen, åkte vi till paradisviken och svalkade oss. 

Det är riktigt varmt på jobbet nu.
Vi tog med oss Chess som hoppade och simmade som aldrig förr.
Kul att se att han tycker att det är roligt med vatten.
Jag tänker på goda gärningar.
Inte dem som man gör på jobbet, utan dem du gör på affären, i trappuppgången eller på parkeringen etc.
Oftast sker de spontant när man ser att någon behöver en hjälpande hand.
Jag stod och skulle köpa jordgubbar utanför ica i torsdags.
Före mig står en dam som inte hade swish.
Kortläsaren var trasig och de tar inte emot kontanter pga smittorisken.
Hon frågade mig och jag skulle betala med swish.
När jag sa ja, så frågade hon om jag kunde köpa en ask till henne, i gengäld att hon betalde mig pengar.
Självklart ska du ha jordgubbar till midsommar. Och hon blev så glad och tacksam.
Det är de där små gärningarna som kan betyda så mycket för någon annan.
Och det känns bra att kunna hjälpa till.
Nästa gång är det kanske jag som behöver hjälp.
Vad har du gjort för goda gärningar? 😊

Det borde väl vara det man vill vara och sträva efter, eller?
De som inte är det, har förmodligen en underliggande sjukdom som kallas avundsjuka.
När den intar hjärnans kapacitet att tänka klart, så styr avundsjukan ens handlingar negativt.
En allvarlig sjukdom som skadar och sårar andra personer.
Man säger och gör saker som man i normala fall annars inte skulle ha sagt/gjort.
Önskar att det fanns något bra botemedel mot detta.
Då skulle nog världen se annorlunda och mycket bättre ut tror jag.

I går när jag skulle sätta in pengar på handelsbanken, så sa personalen att de har slutat att ta emot kontanter.
Jag har tyckt att det har varit så bra att de har fortsatt att ta emot kontanter, när swedbank slutade.
Det känns minst sagt oroväckande.
Det känns som att utvecklingen håller på att ta bort all mänsklig kontakt.
Om banken försvinner i Strömsund, så kommer jag att säga upp mina godman uppdrag.
Det ska inte vara krångligt.
Jag tänker inte sitta och åka 20 mil tur och retur för att sköta bankärenden till mina huvudmän. Där går gränsen.
Jag tycker att det är jätteskönt att slippa ha pengar, och betala med kort.
Men samtidigt ser jag hur skört samhället är när det tekniska inte fungerar som det ska, tex vid strömavbrott.
De som styr och ställer, ger oss snart inte något val att bestämma själva längre över någonting. Vi blir tvingade till det.
Det ställer till mycket strul, framför allt för våra äldre som inte förstår hur de ska göra.
Det är lättare för unga vuxna och ungdomar som växer upp med det.
Ja ja, ingen mening att oroas över detta nu.
Jag hoppas bara att banken blir kvar för allas bästa.

På återseende!
:O)

2 kommentarer:

  1. Hej och Tack för dina gulliga kommentarer hos mig!
    Åh så mysigt att du hittade liljekonvaljer och visst är det en ljuvlig blomma! Här är det längesedan som de blommade, och det är ju det som är fantastiskt med vårt avlånga land, att det är så olika var man bor. Ja du vilken värme vi har fått, men jag älskar det ju, men kan tänka mig för de gamla att det inte är lätt!
    Så gullig du är som fixade så damen kunde få sina jordgubbar. Tror tyvärr inte det är så vanligt, fast kanske ändå nu i coronatider. Jag åker till min mamma och handlar med 14 dagars mellanrum och handlar för henne. Hon är ju så tacksam för det eftersom hon inte går och gör det själv!
    Sen det här med banken..är längesedan jag var på SEB här i stan för just det, nej nej inga kontanter..säger då det!!
    Ja du ibland undrar jag också hur utvecklingen kommer att bli. Men nu vännen skall jag sluta skriva! Jag hoppas att du har en fortsatt skön sommar och att du är rädd om dig! Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Annika :) Alltid lika trevligt att du kikar in och lämnar en kommentar. Var rädd om dig du också. Kram Katarina.

      Radera