Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 25 maj 2020

Äntligen fick vi också lite sol och värme (torsdag och fredag).
Efter två vändor till återvinningen med kompost (som Tomas lastat på torsdagen),
och en massa annat som vi sparat på oss under vintern, så lagade vi mat på murrikkan.
Som vi har längtat.
Vi skär fläskytterfilén i små bitar och marinerar det.
Först steker vi på minimajs, vattenkastanjer och champinjoner.
Sen köttet.
(Detta går så klart göra i stekpannan också.)
Jag är så otroligt glad för vår eldplats ute på gården.

Vi värmer tortillabrödet på murrikkan så det får lite färg.
Sedan fyller vi på med kött, grönsaker och potatissallad.
Och det blir lite extra gott med tomater och rostad lök.
Mamma, pappa, Moa och Elias kom och åt med oss.
Det blev en riktigt härlig fredag.
Jag tror att alla njöt, av att kunna sitta ute.
Det kändes inte som en dag försent.

På torsdagen efter middagen började jag trimma Chess med en vanlig hårtrimmer.
Jag visste ju att det var dömt att misslyckas, men jag ville ändå försöka.
Jag tänkte om jag ändå fick bort det värsta, och se hur det blev.
Trimmern strejkade så klart och Chess såg ut som en skabbhund.
Jag skrev till en vän på facebook, och frågade hur hon brukar göra med sina hundar.
Hon erbjöd att jag kunde få låna hennes hundtrimmer.
Och det är jag ju evigt tacksam för.
Så på lördagen tog jag nya tag, med hjälp av Tomas.
Och resultatet blev ju över förväntan, med tanke på att det var allra första gången som han blev klippt.
Benen ville han inte att jag skulle röra. Och huvudet ville jag spara som det var.
För att inte ställa till med något, som jag inte skulle bli nöjd med.
Det blev en helt ny hund. Och så otroligt mjuk.
Det hade vi aldrig kunnat tro.
Så nu vet vi att vi kan göra det fler gånger.
Om inte annars, så på sommaren.

Tomas har tillbringat ett antal timmar på golfbanan den här helgen, med att ställa i ordning för att den ska kunna öppnas, så fort det har torkat upp.
Så jag har passat på att städa och tvätta.

Insåg att vi är urusla på att torka golven. Vi måste absolut bättra oss på det.
I går söndag tog jag en lång promenad med Chess.
Då gick vi förbi den nya bryggan som håller på att byggas ut mot vattudalen.
Och det ser ju ut att bli hur bra som helst.
Det är så roligt när det byggs och fixas nytt.
Det behövs verkligen ett "ansiktslyft".

Och vi har blivit med ytterligare en ny lampa till hemmet.
Som hänger på väggen i trappen.
Jag blev så otroligt nöjd.
Det slog mig för ett tag sedan att lampan som satt där, har nog suttit där sedan huset byggdes, typ på 70 talet någon gång.
Och jag kände väl att det kanske var på tiden att förändra.
Tomas blev varse om att väggen tydligen hade varit gul, när han plockade ner den,
och att dem som målat väggen vit, hade målat runt omkring lampan.
Som tur var hade vi kvar av den vita spray färgen, som jag brukar använda till att spraya på blomkorgarna när de har flagnat.
Smidigt som tusan.

Petter gjorde sin sista helg med matbilskörningen.
Han har i stort sätt jobbat varje helg sedan i november.
Så nästa måndag börjar han på campingen.
Vi firade med pizza i går kväll.
Och jag har listat ut en perfekt 20 års present till honom i helgen.
Så nu är det bara finslipet kvar.

Och Elias ska faktiskt få samma, nu när han går ut 9:an.
Det kommer att bli toppen.
Känner mig så glad att jag kom på detta.
Det är bra att de har samma intressen.

Jag har fått jättebra hjälp av en kompis till dem båda, som har gjort detta förut.
Tror inte att de kan lista ut vad det är.


På torsdag ska jag följa med Moa till Östersund när hon ska tatuera sig.
Förra tisdag var det mösspåtagning på skolan. Nu är studenten nära.


Nu får du ha en jättebra vecka.
:O)

1 kommentar:

  1. Hej, om du behöver anställa en pålitlig hackare för att övervaka din partners telefon på distans, kontakta deadlyhacker01@gmail.com eller whatsapp: +1 3478577580. Deras tjänst var verkligen bra.

    SvaraRadera