Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 30 mars 2020

Bra start på veckan!
Som jag tidigare har skrivit om så har vi rådjur alldeles runt knuten.
Närmare bestämt 6-8 st som bor i skogen ovanför oss.
När jag går skoterspåret på morgonen med Chess så ser jag dem bara en bit in i skogen.
Liggandes eller stående.
På det här kortet fick jag med två av dem 😃
Jag önskar verkligen att det hade varit skarpare.
Det känns som att de är så vana att det går folk och hundar där, så de blir inte rädda.
Det handlar om att respektera dem och deras hem.
Jag stod nog där ett par minuter innan han vände och gick.
Han blev väl less på att posera inför kameran.

Det var lite kyligare nu på morgonen, -10 men solen sken så härligt.

Jag har haft en riktigt skön och mysig ledig helg.
Det började redan på fredag em då vår chef bjöd på smörgåstårta eftersom det var hans sista dag.
Det kommer att kännas lite tomt, men nu får vi börja på ett nytt kapitel med en kvinnlig chef om en månad.

Tidigare på veckan fick vi en inbjudan om middag hos Maria och Mattias.
Och det kändes verkligen rätt i tid. Att få göra och tänka på något helt annat.
Träffas, skratta, äta och dricka gott.
Det är en ynnest att få ha så fina vänner.
Vi är så tacksamma och glada att de finns i våra liv.
Vi har alltid så mycket att prata om och det blir oftast en massa tok.
Precis vad vi behövde 😀

Man får tycka vad man vill om facebook, men det är bra till mycket.
Vår lilla närbutik har i bland erbjudanden på deras facebooksida om att man kan beställa bla. 5 kg räkor i en låda för ett lite billigare pris.
Så det gjorde jag, och det fick bli syjuntans goda till middag i går.
Ett recept som jag fick av Gun efter att vi blev bjudna på det hos dem för länge sedan.
Och det har blivit en favorit.
Mamma och pappa kom på middag.
Det är svårt att hitta tid och ork på veckorna, så att träffas över en middag i bland är perfekt.

Det har verkligen ploppat upp många självutnämnda experter på sista tiden.
De som kan och vet bäst oavsett vad det handlar om.
Det är grymt irriterande, samtidigt som jag tycker synd om dem.
Det är lätt att sitta bakom dataskärmen, eller även i blad in real life och tala om för andra vad man borde göra och inte.
Ser det inte minst nu i Coronatider, och på Vid din sida.
Jeanette får ofta försvara sig mot riktiga dumskallar, som har ett behov att lägga näsan i blöt.
Dumskallarna verkar tro att de hemlösa/äldre/fattiga är omyndigförklarade.
Och det finns dem som på fullaste allvar tror att de kan allting.
Det skrämmer mig. Ingen kan allting. Det är helt omöjligt.
Det värsta är att de inte verkar förstå det själv.
Sådana personer vill i alla fall inte jag ha i mitt liv.
Man genomskådar dem ganska snabbt.
Känns som en narcissist. En överdriven tro på sin egen förmåga.
Och väldigt självupptagen.

Jag tror, det är alltså min alldeles egna teori att Coronaviruset är jordens egna sätt att tala om att den helt enkelt är för överbefolkad.
Att det måste till något drastiskt, för att få folk att förstå att vi inte bara kan ta jorden och livet för givet.
Förmodligen har vi det för bra. I alla fall de allra flesta.
Vi är inte så snäll mot jorden.
Det skövlas och byggs bla alldeles för mycket.
Detta kan bli en tankställare för många.
Kanske ett nytänkande vad det gäller mycket.
Jag hoppas i alla fall det.
Det finns ju trots allt en hop med kloka människor på vår planet.
Lyxlivet är kanske inte det viktigaste att sträva efter?
Man kanske ska sänka kraven.
Känns sig nöjd och tacksam att man får vara frisk?
Att man har ett jobb, känner sig trygg och har ett tryggt och stabilt socialt nätverk?
Att man har någon som bryr sig om, och älskar en?
Prioritera om lite i sitt sätt att leva helt enkelt.
Om det kan vara att resa mindre, eller att inte medverka till att fler blir sjuka får var och en fundera på.
Att sänka sin egna egonivå.
Det är svårt att ändra på invanda vanor, men det är kanske dags NU?

Ha en fin vecka.
Jag hoppas verkligen att du håller dig frisk.
Det handlar om eget ansvar.

:O)



2 kommentarer:

  1. Hej vännen! Tänk att jag håller med dig om detta med jorden! Sa precis det till en ytlig bekant förra veckan och hon trodd tydligen inte att jag var klok..för hon trodde att jag drev med henne!
    Du skriver alltid så bra inlägg och jag tackar för dina alltid så fina kommentarer hos mig! Skönt att ni umgås, äter gott och har det bra!! Tänk så lite det egentligen är som verkligen betyder någonting! Just detta att bara kunna umgås! Jag hoppas att ni också har det bra och att ni är friska!! Stor Kram från mig till dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket snälla Annika :) Jag blir så glad :D
      Det är viktigt att tänka på varandra, kanske ännu mer nu än någonsin.
      Du verkar vara en otroligt omtänksam och ödmjuk person.
      Att bjuda andra på/av sin tid är nog den bästa present man kan ge <3
      Vi är friska, peppar peppar. Hoppas att vi klarar oss.
      Det är inga kända smittade här där jag bor.
      Sköt om dig. Kram Katarina :)

      Radera