Leendet du sÀnder ut vÀnder Äter till dig




fredag 21 februari 2020

EkorrspĂ„r đŸŸ
Hur ofta tar man sig tid att stanna upp och reflekterar över det man ser eller hör?
SjÀlv Àr jag ofta forcerad i tanken. Vad ska vi Àta till middag? etc.

Jag blev tyvÀrr tvungen att avboka anstÀllningsintervjun som var tÀnkt i dag.
Jag kom fram till att vÄr vardag inte kommer att fungera om jag skulle fÄ det jobbet.
Det kÀndes bÀttre att vara Àrlig och göra det innan intervjun.
Det hade definitivt varit roligt att prova pÄ, men pÄ nÄtt sÀtt tror jag att det Àr meningen att jag ska jobba pÄ GÀstis och med Àldre.

Drömmen skulle förstÄs vara att bli kontaktad av nÄgon, som vill erbjuda mig ett jobb för att just jag Àr den de söker.
Handplockad (headhuntad) för att ingen av dem som sökte jobbet har just dem kunskaperna, erfarenheten och kÀnslan för jobbet som jag har.
Jag? en undersköterska som snart har jobbat i 30 Är.
SĂ„ jag skulle fĂ„ se lika förvĂ„nad som överraskad ut 😄
Och kÀnna som att jag verkligen Àr behövd, viktig och vÀrdefull.
Ingen som de kan byta ut mot i stort sÀtt vem som helst.
Att de kan frÄga mig om tips och rÄd, och att jag kan fÄ inflytande i sÄdant som det ska tas beslut om.
Att de som har det yttersta ansvaret tog till vara all den kunskap och erfarenhet som jag och mÄnga med mig besitter.
Att de genuint frÄgade oss vad vi verkligen tycker.
Och sedan formar det bÀsta tÀnkbara för bÄde de Àldre och personalen.
Ja, det Àr tur att man fÄr drömma...

I dag kÀnns det som att de jagar ören (kronor) och tid hela tiden.
Det kÀnns bara klyschigt nÀr de sÀger - jag hör vad du sÀger, men...
Eller som politikerna kör med - Vi sÄg det inte komma.
Det Àr inte konstigt att mÄnga tappar gnistan för att jobba inom vÄrden, nÀr man inte blir lyssnad pÄ.
Det kÀnns som att vÀlfÀrden gÄr Ät helt fel hÄll.
De verkar tro att det bÀsta Àr att effektivisera allting med tex intraphone och rutter.
Men nÀr personalen knappt har tid att gÄ pÄ toaletten, dÄ Àr det nÄgot som Àr riktigt fel i effektiviseringen.
Och de Ă€ldre fĂ„r bara acceptera att de fĂ„r besök (hemtjĂ€nst) av mĂ„nga och nya mĂ€nniskor. 
Kontinuiteten och tryggheten som alltid har varit sÄ viktig, Àr nÀstan obefintlig i dag.
Det skapar stress, otillrÀcklighet och dÄligt samvete.

PĂ„ Alla 💓 dag gick vi ut allihop och Ă„t tacobuffĂ© pĂ„ Nordica.
Mamma och pappa hÀngde ocksÄ pÄ.
Det kÀndes lyxigt att avsluta arbetsveckan dÀr, och fira dagen tillsammans.

Jag Ă€r klar med Ă„rsrĂ€kningarna 😅
SÄ otroligt skönt!
NÀr pengarna har kommit in pÄ kontot, och nÀr vi vet vilka veckor som vi fÄr semester sÄ ska det bokas resa till Prag.
Det fÄr bli vÄr belöning till oss sjÀlva.
Tomas har ocksÄ tvÄ stycken som han Àr godman till.

I dag Àr jag ledig innan jobbarhelg.
Solen skiner, och jag ska ta en promenad med Maria nÀr hon slutar.
Det blir sallad till middag, och Moa ska komma och Ă€ta med oss 💗
Tomas ska pÄ whiskey provning med whiskey klubben.
Moa och Elias har match i Östersund pĂ„ söndag.
Det kÀnns lite surt att jag inte kan följa med, men jag Àr i alla fall ledig nÀr det Àr sammandrag hemma i slutet pÄ mars.
Tur att jag kan följa matcherna pÄ appen.

TÀnk pÄ att du Àr viktig för nÄgon annan!
:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar