Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 27 september 2019

När himlen är lika blå och vacker som vattnet.
Alldeles spegelblank.
Så otroligt fin höst dag.
Klar och frisk luft.
Vattudalen i sin allra finaste skrud.

Moa och jag var ute och övningskörde i går.
På söndag är det dags att skjutsa upp henne till Vilhelmina.
Hon säger att det börjar kännas lite pirrigt nu.
Hon berättade även att hon och hennes bästa klasskompisar, ska få åka till London på praktik i två veckor till våren.
De hade fått skriva en motivation varför de vill åka.
Det blir nog en upplevelse och en erfarenhet rikare.
Säkert jättehäftigt.

Sedan var jag på utvecklingssamtal med Elias.
Det är fortfarande matten som är svår.
Så nu hoppas jag verkligen att de kan lägga in en extra växel för att han ska få godkänt.

Att trivas där man bor är en ynnest.
Det finns dem som aldrig känner sig riktigt hemma någonstans.
Det är sorgligt.
För hemmet är min borg. Där jag framför allt vill trivas och känna mig trygg.
Jag vet ingen annan plats som skulle kunna vara bättre för oss.
Det tar mig bara några minuter att ta mig till mitt arbete.
Och vi kan se fjällen. Bara det.
Det enda jag saknar är vatten.

Några dagar på en 6 veckors schema period jobbar vi som är på Gästis i produktionsområde.
Då blir vi bokade på de närliggande arbetsplatserna på Solbacken, Strömbacka eller Granbacken.
Häromdagen var jag på min gamla arbetsplats Granbacken.
Det är nyttigt att komma utanför sina egna 4 väggar.
Det får en att reflektera lite över hur flexibla vi inom vården verkligen är.
Att man känner ett stort ansvar att vårdtagaren blir väl bemött och att de ska kunna lita på att jag som personal gör det som krävs av mig.
Att kunna förmedla lugn, förtroende, tillit och trygghet oavsett om man känner vårdtagaren väl eller inte.
När medmänskligheten och respekten till en annan människa är en självklarhet.
Det är sådant som gör att mitt jobb är viktigt, och definitivt har en mening, i ordets rätta bemärkelse.
Jag hoppas att det en dag, helst innan jag går i pension, att det märks på lönen också.

Ska snart gå på jobbarhelg.
Sotarn har varit här, så nu kan vi fortsätta elda i kaminen hela vintern.

Önskar dig en strålande fin fredag och helg.

:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar