Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 12 augusti 2019

Jag tycker om vallmofrön på bröd.
Men oftast så finns det bara på bröd som ska rostas.
Så jag fick ett infall att baka rosenbröd.
Så enkelt och så gott!!
Varför har jag inte gjort det tidigare?

I fredags åt vi surströmming med Reino och Saa.
Saa hade gjort chilimarinerade räkor (både kokta och råa) som vi åt till förrätt.
Till efterrätt bjöd vi på banoffee paj. Kul att testa något nytt.
Den ska vi absolut göra fler gånger.
Vi hade en fantastiskt trevlig kväll.
Många härliga skratt.

Jag känner mig otroligt glad och nöjd, med att vi har hunnit med att träffa alla våra goda och fina vänner i sommar.
Och familjen så klart 😃
Sommaren är årets höjdpunkt på nått sätt. Allt blir så mycket enklare.
Det enda som jag inte har gjort i sommar är att bada och varit på bilbingo.
Men det har helt enkelt inte bara blivit av.
Och det är väl inte det jag har prioriterat heller.
Jag/vi har haft alldeles lagomt mycket som vi ville hinna med.
Vi har gjort det eftersom vi har känt för det. Både nytta och nöje.
Det sista gjorde jag i går, då jag rengjorde kylskåpet, medan Tomas städade nedervåningen, innan Alva och Melvin ska komma i em.

Jag vet inte om det är åldern, men jag har inte haft så stort intresse av att plocka olika bär förut. Nu gör jag det gärna, bara det inte är så omständigt.
I lördags satte jag mig på en pall ute på gården och plockade en ask med svartvinbär.
Samtidigt som jag lyssnade på John Lundvik som sommarpratade.
Och Tomas klippte gräsmattan och trimmade.
I fjol upptäckte vi hur gott det var att göra smoothie på svartvinbär.
Så nu ska vi försöka fylla frysen inför hösten och vintern, så vi kan hålla oss så friska det bara går. Och fortsätta dricka ingefära shot.

I dag är det dags att återgå till arbetet.
Mina två veckor semester är slut.
Och nästa vecka börjar skolan.
Ordningen är (snart) återställd med andra ord.
På lördag ska vi fira Moa som fyller 18 år 💗
:O)

2 kommentarer:

  1. Det verkar som du haft en väldigt fin sommar med ingredienser av sådant du uppskattar. Brödet ser gott ut och den där banoffee ser farligt gott ut. Jag har aldrig hört det ordet förr.
    Du får vinterbada istället. ;) Jag tror jag fick "nog" av alla ggr som jag var med mamma och pappa och plockade bär i skogen. Men det var gott att vara självförsörjande när det gällde mycket.
    Alltså har du en myndig tjej till helgen. Tiden rusar iväg. Märks mest på barnen.
    Augustikramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har jag verkligen :)
      Banoffee paj är väldigt söt. Vet inte om det finns karamelliserad mjölk för diabetiker. Men den är farligt god ;)
      Nää fy tusan för vinterbad :D Jag som är en sådan badkruka.
      Ja Moa har nog sett fram emot sin 18 års dag över ett år nu :)
      Tack för titten. Kram Katarina.

      Radera