Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 5 juli 2019

Storfallet!

I onsdags åkte jag, Tomas, mamma och pappa på en utflykt.
De fick det i födelsedagspresent.
Jag hade hört talas om, och sett bilder från Storfallet strax utanför Norråker.
Dit ville jag åka.
Och vad passade bättre än att ta med mamma och pappa dit?
Mamma har sina rötter där.
Min mormor och några av mammas syskon är födda i Saxåmon.
Och morfar i Tjärnmyrberget.
Jag fick kontakt med mammas kusin Karl-Ivar som rådde oss att åka mot Harrsjön, eftersom det är vägarbete efter den andra vägen.
Sedan erbjöd han sig att möta upp oss vid Storfallet.
Sagt och gjort.
När vi kom dit hade han gjort upp eld och satt och spelade dragspel.
En överraskning för mamma och pappa.

Det var verkligen så vackert som det såg ut på bilderna.
Medan det spelades, pratades och drogs historier så gjorde vi mackjärns mackor på elden.

Karl-Ivar välkomnade oss att bada i Sveriges största bubbelpool.
Tyvärr var inte vattnet så badvänligt.
Men jag kan tänka mig att i fjol sommar var det nog många som badade där.

Karl-Ivar, som även kallas för Tjärnmyrbärgarn underhöll oss med flera låtar.
Något som uppskattades mycket.

Det var lite snärjigt att hitta dit. Det var inte så bra skyltat, men så hittade jag en bra vägbeskrivning på mobilen.
Man åker mot Borga i från Norråker. Strax efter Saxåmon tar man av till vänster.
När man har kört över en liten bro tar man sedan av till höger och kör den ända fram till Storfallet.
Då möts man av detta 😃

Lugnet, stillheten och porlande/forsande vatten till knastret av elden.

Innan vi åkte hemåt så gick vi in på affären i Norråker och handlade lite smått och gott, som provsmakades senare på kvällen.
Ett imponerade stort utbud av det mesta, och det där lilla extra.
Roligt för turisterna som kommer hit.
På vintern brukar det bla vara en stor hundspanns tävling där.

Fint hantverk i läder, renhorn och trä.

Sedan åkte vi vägen över Skansnäset, Lövvik och Östra Havsnäs hem.
Det blev ytterligare en härlig dag att lägga i minnesbanken.
:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar