Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 18 juni 2018

I fredags var det skolavslutning för grundskoleeleverna.
Petter och Moa slutade redan på onsdagen.
Efter att vi hade varit i kyrkan åkte vi hem och åt en lite lyxigare lunch tillsammans. Gunnar (barnens pappa), morfar och mormor var också med.
Sedan åkte Petter med en kompis till hans familjs stuga för att fiska hela helgen.
Jag skjutsade Elias och Melvin så att de också fick fiska.

På lördag fm kom Maria och hämtade mig.
Vi åkte ut till campingen där vi skulle träffas för att gå fågelvägen.
En guidad tur med Vattudalens naturskyddsförening på ca 7,5 km.

Vi gick mycket inne i skogen.
Vi stannade till lite då och då för att titta på olika växter.
Alltid intressant att lyssna på kunniga personer.
Det finns verkligen mycket vackert att titta på i skogen, bara man ger sig tid att stanna upp och titta.
Jag lärde mig faktiskt några växter: Bla. Ängsull, skogsviol, ekorrbär, bräken, revlummer, skogsstjärna. korallrot och vattenklöver.

Tyvärr var det lite för mycket mygg för att jag skulle kunna uppskatta promenaden till fullo. De var liksom överallt och surrade.
Vet inte om myggmedel hade hjälp, men säkert underlättat. Det är lätt att vara efterklok.

Målet var fågeltornet vid Lillsjön i Tullingsås.
Det är relativt nybyggt av by föreningen.
De har fått ett tillgänglighetspris för att alla kan ta sig dit.
Verkligen värt att åka dit.
Ta med kikare!!

Det brukar tydligen vara mer vatten enligt dem som har varit där förut.
Jag kan tänka mig att fåglarna trivs bra där.
Det har observerats ca 150 olika fågelarter.

Vi var 10 st som gick promenaden, varav 2 barn. Det var bra gjort.
För även om det var uppmärkt så var det inte den enklaste vägen att hitta till fågeltornet.
På vissa ställen var det mycket träd som låg på backen över stigen som vi fick kliva över, eller gå runt.
Jag tror inte att det är så lätt att gå den utan guide, om jag säger som så.

Chess 💓💓💓


På lördag kväll bjöd jag hit Elias kompisar Isak, Viktor och deras mamma Anna på tacos. 
Anna hade tagit med sig efterrätt och en flaska rött vin.
Tomas var på firmafest.
Elias tog fram vattenkanonen, som man kopplar till vattenslangen.
Sedan turades de om att spruta på varandra medan de studsade på studsmattan.
De blev rejält blöta och kalla. Men de hade kul!!
Sedan sov Isak och Viktor över.
Det känns kul att få bjuda igen för alla gånger som Elias har fått sova hos dem.

Jag hade kunnat välja att gå på 30 års jubileum sedan vi gick ut 9:an.
Men skolan var inte min bästa tid i livet. Har inte så många bra minnen där i från.
Och när Gunilla, min kompis inte heller ville gå, så såg jag inte heller någon anledning att göra det.
Jag hade det mycket trevligare hemma kändes det som.
Och jag har kommit i från det där med att "festa".
Kanske åldern, eller erfarenheten som talar? Eller både och.

I dag har Petter och Moa börjat att sommarjobba.
Det är 4 veckor till semester.
3 veckor till Petter fyller 18.
Och 3 veckor till Dundermarknaden!!

I em spelar Sverige sin första match mot Sydkorea i VM i Ryssland.

:O)

6 kommentarer:

  1. Alltid roligt att läsa din blogg Katarina! Återigen tack för i lördags. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket själv Anna :) Kul att du läser min blogg. Kram :)

      Radera
  2. Hej vännen!
    Åh vilka fina bilder från vandringen! Förstår att det var mycket fint att titta på!
    Vet precis hur det är att iner gå på jubileum!! Jag var med en gång och aldrig mer. Finns absolut ingen anledning att vara med och träffa de som man inte vill varken träffa eller se!
    Ja du tänk, nu är det sommarlov och arbete..var tar tiden och åren vägen?!
    Önskar dig en fortsatt bra dag och var rädd om dig!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också varit med en gång, och jag är glad att jag gjorde det då. Men som jag skrev har jag kommit i från det där festandet. Det är inget för mig längre. Tack för att du tittar in och kommenterar min blogg :D Kram Katarina.

      Radera
  3. Så roligt att titta in här hos dig igen.

    SvaraRadera