Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 28 juni 2018

Midsommarafton.
Jag var ledig.
Vi tog det lugnt och hade inte några speciella måsten.
Vädret var så där.
Och ingen av barnen nappade på att åka på hembygdsgården och dansa runt midsommarstången, och sjunga små grodorna 😄

Vi bestämde oss för att inte ha den traditionella midsommarmaten i år.
Eftersom jag har förmånen att mina söner tycker om att fiska så har de fyllt vår frys med regnbåge.
Och jag fick ett recept på tjälalax av en arbetskamrat.
Sagt och gjort. Vi stoppade in två fiskar i ugnen mitt på dagen, och trodde att de skulle vara färdiga vid middagstid.
Men de var lite större än vad det stod på receptet, så vi fick skynda på processen lite med att höja värmen.
Så efter ytterligare ca 1 1/2 timme var de äntligen klara.
Lite sen middag, men den som väntar på något gott...

Väldigt gott med pressad potatis, romsås och varma körsbärstomater.
Till efterrätt blev det fruktsallad med mycket jordgubbar i.

På kvällen tilltog blåsten så pass kraftigt, så vi blev tvungna att ta av taket på paviljongen, och ta in tomatplantorna och vårt nyinköpta miniväxthus.

På midsommardagen är det alltid den traditionella bilbingon i Häggenås.
I år hade de höjt högsta vinsten till 250.000 kr på 9:onde spelet på blocket.
Därutöver är det många höga vinster, bla en på 10.000 kr och så de på väntbingon, lill och storrövaren på 5:e raden.
Det blev bara jag och Moa som åkte. Tomas ville se fotbollsmatchen Sverige-Tyskland, och Elias ville hellre spela x-box.
Moa och jag tog med oss go´fika och godis.
På vägen dit såg vi en rådjurshona med sina två kid som staplade över vägen.

Mycket folk som vanligt. Jag hörde aldrig någon siffra, men det var nog ett antal tusen personer där, från olika håll och kanter.
Moa var ett i från en gång på hela kvällen. Så vi kom hem utan vinst.
Men jag ser det som ett roligt sommarnöje.
Och det gick ju inte som vi hade hoppats på i fotbollsmatchen. Förlust i sista sekunden.  

Smoothie har blivit en favorit till frukost här.
Vaniljfil med frysta eller färska bär, oftast hallon, blåbär och jordgubbar.
Och vid tid och möjlighet så kokar vi ägg.

Läste häromdagen vad nyttigt det är med ägg.
Ägg minskar risken för hjärtproblem.
Håller dig ung. Ditt utseende åldras långsammare.
Motverkar benskörhet.
Bygger muskler.
Bra för minnet.
Motverkar depression.
Och stärker immunförsvaret.
Det känns som en bra start på dagen.


Jag tror att stress är det onda till många sjukdomar.
När vi har stresspåslag tillräckligt länge kan det utlösa sådant som har legat latent i kroppen länge.
En utlösande faktor helt enkelt. 
Så därför tror jag att det är viktigt att tillåta sig själv att vila och varva ner.
Det kan vara lättare sagt än gjort, men kroppen behöver återhämtning, och hjärnan behöver "stängas av" i bland för att kunna starta om.
Detta är bara min personliga uppfattning. 
Men jag tror inte jag är helt ute och "cyklar".

Var rädda om er och ta hand om er själva!!
:O)

2 kommentarer:

  1. Go kväll vännen!
    Håller med dig, jag tror också att det här med stress är roten till mycket ont!
    Trots vädret verkade ni ha en mysig midsommar, och maten såg så god ut!! Ha nu en fortsatt mysig kväll och en fin vecka! Kram Annika

    SvaraRadera