Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 18 september 2017

Så var det då dags att byta ut sommarblommorna mot något mera höstigt.
Jag blev riktigt nöjd.
Det är alltid roligt att piffa till både ute och inne så det blir hemtrevligt.
Förra veckan hyrde vi en matt/möbeltvätt så vi kunde fräscha upp våra mattor.
Passade även på att ta sätena i bilen när jag ändå var i gång.
Och Tomas tog dynorna till utemöblerna.
Det var välbehövligt!!
Sedan blev det även fönsterputs och byta gardiner.
Inget gör ju sig själv. Men vi försöker sprida ut det så man orkar och hinner med.
Det är tur vi är två som hjälps åt med det mesta.
Sedan är det alltid skönt att få bocka av på "att göra listan".

Förra lördag gjorde vi porterstek för första, men definitivt inte för sista gången.
Och för första gången på länge var alla samlade kring bordet.
Sedan spelade vi monopol. Jag åkte ut först.
Det kändes härligt att ha alla omkring sig.

På dagen var vi och firade Mattias (Marias sambo) som hade fyllt 50 år.
De hade öppet hus, och bjöd på kött/klimpsoppa. Jättetrevligt!!

Naturen bjuder verkligen på fantastiska konstverk, bara man tar sig tid att titta.

I går var vi och plockade 10 liter lingon. 
Smidigt med bärplockare.
Lyxigt att ha i frysen och plocka fram och koka.
Vi prövade cheddarost (sådana man har på hamburgare) i mackorna som vi grillade i mackjärnet. Kan rekommenderas! Riktigt gott, varför har vi inte tänkt på det förut?
När vi kom hem skulle bären rensas och jag tog och röjde bort vissna växter vid uppfarten till huset. 
Sedan gjorde jag min plikt att rösta i kyrkovalet.

Jag fortsätter att "lägga pussel" så att livet ska fungera så smidigt som möjligt (inte alltid så enkelt).
Att ringa och boka och boka om tider är tydligen "mitt kall".
I bland går min hjärna verkligen på högvarv, helst om det har varit mycket på jobbet också. Mycket att tänka på så inget viktigt blir glömt.
Och samtidigt finnas till hands för min huvudman, och rycka ut när hon behöver hjälp med något.

Och sist men inte minst vägleda barnen framåt i livet.
Det är nog den svåraste uppgiften tycker jag. Från stort till smått.
Jag får ta diskussioner nästan varje dag om olika saker.
Känner mig som en riktig tjatkärring.
Men vem ska annars göra det, om inte jag? Där och då.
Jag blir så trött på att läsa att föräldrar inte tar sitt ansvar och uppfostrar sina barn.
Det är i så fall ett fåtal, och då dras alla över en kam.
Bläää!! Om de som gnäller bara visste vad jag försöker uppfostra mina barn.
Jag blir till och med trött på att höra mig själv tjata.

Och vad ska då inte barnen bli???
Nya tag denna vecka.
Skam den som ger sig.

Puss & Kram
:O)

2 kommentarer:

  1. Jag gillar din limegröna kruka som nu är höstvacker. :)
    Visst finns det mycket fint i naturen på hösten. Häftigt att det finns lingon kvar i skogen.
    Vad mysigt att ha hela familjen samlad och spela sällskapsspel. Det saknar jag mycket från förr. Får bli till julen.
    Du verkar vara en viktig spindel i familjen. Tjatar du på. Det märks kanske inte direkt men lönar sig i längden. Jag tror du är en mycket omsorgsfull och kärleksfull mamma. Samtidigt måste du vara rädd om dig själv. En svår balansgång.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Bosse för att du peppar mig :) Det uppskattar jag verkligen. Balansgången är minst sagt svår. Jag försöker prioritera mig själv med att ha egentid hemma och träna. Bloggen är en typ av återhämtning, dricka te, lyssna på musik, titta på tv/film :) Kram Katarina.

      Radera