Leendet du sänder ut vänder åter till dig




tisdag 15 december 2015


Jag har lånat några bilder till som jag vill dela med mig till er.
Det finns mer att vara stolt över här i Strömsund.

När jag såg den öppna fina jordbruksbygden förstod jag att det var hit jag längtat i hela mitt liv, utan att jag vetat om det.
Så sa Beppe Wolgers, en av Sveriges allra mest mångsidiga och folkkära artister om varför han flyttade upp till natursköna Öhn i Strömsund 1968.
 
Ett av Beppe Wolgers mest legendariska tv-program var Beppes godnattstund


Här är han kort efter flytten, på väg ut till Öhn tillsammans med Republiken Jämtlands dåvarande president Moltas Eriksson.

Det var hans nya hem och dess omgivningar som gav inspiration till den legendariska barnfilmen Dunderklumpen som fick sin världspremiär i Strömsund 26 september 1974.

Timmarna innan premiären hade den mäktiga Jätte Jorm-statyn invigts av filmskaparna och den utgör än i dag ett av kommunens mest kända landmärken.


Även premiären blev pampig med massor av ortsbor och medial uppmärksamhet

Dunderklumpen, Pellegnillot, En-dum-en, Lejonel, Dockan och Blomhåret.
Enöga och Jätten Jorm.

Efter premiären dukades det upp en bjudning hemma hos Wolgers för de reportrar och fotografer som hade strömmat in från hela landet för att bevaka premiären.

Beppe blev även känd som Pippis pappa, kung över Kurredutterna på Kurre kurredutt ön.

I augusti 1986 avled den folkkäre multikonstnären av ett magsår och begravdes på Strömsunds nya minneslund.

:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar