Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 10 december 2015

Hej mina glada och goa bloggläsare :)
Tack så otroligt mycket för att ni kommenterar. Det uppskattar jag verkligen.
I dag skiner solen på fjället så vackert. Jag önskar att jag hade en bättre kamera så jag kunde göra det lite rättvisare.
Jag ställde mig på en stol i balkongdörrsöppningen för att komma lite högre.
Med min längd så är stolen ett bra hjälpmedel.
Det är roligt att kunna dela med sig av dagsfärska bilder. Att fånga stunden/ögonblicket.

Jag har lånat några bilder för att visa er hur det såg ut innan bron byggdes här i Strömsund och vid invigningen den 27 september 1956.
Den var då världens största snedkabelbro och totalkostnaden blev ca 10 miljoner kronor.
Bron ersatte färjetrafiken som funnits över Strömssundet sedan 1600 talet.

De fyllde bron med lastbilar fyllda med grus för att se att den höll för vikten.

Bron invigdes av Jämtlands läns landshövding Anders Tottie.
Den kallas även för Jämtlands "golden gate".
Det är mycket vi kan vara stolta över här i Strömsund.
Det är ju trots allt bara ett litet samhälle. Kommunen är stor men vi är utspridda på längden och bredden från Hammerdal till Gäddede.
:O)

3 kommentarer:

  1. Här är en som var med på invigningen! Gick i tredje klass och vi fick ledigt den dagen. Vi fick åka buss tänk vilken upplevelse. Vi sjöng nationalsången och det var mycket folk och högtidligt. Dessutom har jag åkt färjan som gick fram och tillbaka hela dagarna men det minns jag lite utav eftersom jag då var liten. Det var som sagt en stor händelse och bron är fortfarande vacker och står sig verkligen mot alla nya broar som byggts i Sverige. Dessutom tycker jag att det är roligt att du vill visa Strömsunds bästa sida med tanke på allt som skrivits negativt om "Flata" genom åren!

    SvaraRadera
  2. Kul med gamla bilder :) och tack för du delar med dig! här är det full rulle mot jul ..I dag har vi iaf varit på Lisebegs jul marknad,det var super mysigt o juligt.Ha det gott vännen kram Jessica

    SvaraRadera
  3. Läser oftast varje vecka Katarina :-) Du verkar ha det så bra <3 jag har haft många tunga år.. Har en liten blogg om mina djur, Du kan kika om du vill -

    SvaraRadera