Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 23 oktober 2011


Bertil Wikström född 1921 i Nederluleå.
Legendarisk provinsialläkare och distriktsläkare i Strömsund.
Bertil lämnade den medicinska forskningen i Stockholm och kom, genom bland annat kontakter med Yngve Gamlin, som provinsialläkare till Strömsund år 1954.
Bertil har bla. skrivit boken: Är det inte doktor Wikström? Minnen och möten 2004
och: Välkommen till doktor Wikströms mottagning 1997.
Bertil medverkade i filmen  Jag är nyfiken- blå 1968 och skrev manuset till TV-serien Doktorn i byn 1983.
:O)


5 kommentarer:

  1. Doktor Wikström var mycket speciell i sitt yrke . Omtyckt av en del, kontroversiell/konstig tyckte andra . Satt sin prägel på/i Strömsund har han i alla fall gjort . Heder till honom för han satte Strömsund på kartan även om det i första hand handlade om KRUM och tjyvhotellet . I dag är han en gammal man och har det bra där han nu är .

    SvaraRadera
  2. Har aldrig hört talas om honom men han var säkert skicklig som de flesta läkare är.
    Det är tur vi har dom, vi som behöver dom ofta.
    Kram ulla

    SvaraRadera
  3. Doktor Wikström och hans mottagning har man många minnen från. Första tanken är från början av -60 talet när dom började med poliovaccinationerna. Vi stod i långa rader som räckte utanför huset.

    När jag bodde i Uppsala på -90 talet och var till hälsocentralen där och läkaren hörde att jag kom från Strömsund så började han direkt prata om doktor Wikström och en bok som han hade skrivit. Så det blev knappt pratat om varför jag bokat tid där :-).

    Önskar dig en fin början på veckan

    SvaraRadera
  4. Jag minns också Bertil. Främst för att han vaccinerade mig en gång och mamma har berättat att han skrämmde mig så hemskt så jag hoppade till och då råkade han sticka mig en gång till. Det var medan han hade mottagning på storgatan i ett av de röda tegelhusen på höger sida. Men jag minns honom med ryggsäcken på ryggen, jag tror det var en blå fjällrävenjacka och en typ Stenmarksmössa på sig.
    Kul med minnen :O) Kram på er!

    SvaraRadera
  5. I am so happy to find this! Bertil Wikström is my cousin, and I have fond memories of a couple of visits he made to our country. I was too young to watch or understand the movie he was in, but his warmth and kindness made a lasting impression on me. He was a dear. I'd love to find him and correspond with him, if he is still alive and remembers his American cousins.

    Thank you for posting this! :-)

    SvaraRadera