Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 25 september 2024

Höst!
Bästa tiden för reflektion.
Man saktar ner lite på farten, tar promenader, är inne mer på kvällarna och kan tända ljus och kanske gör upp en eld i kaminen.
Jag tycker att det är viktigt att ta mig tid att reflektera över vad jag har gjort.
Att ha tid för mig själv och mina egna tankar.
Att reflektera över vad som har varit bra, vad som har varit dåligt, vad vill jag ha mer av och vad vill jag inte ha mer av, eller helt kan avstå i från om det går.
Ta förnuftiga och realistiska beslut.
Det är så lätt att bara "springa" på, och livet snurrar.
Man ska tillåta sig själv att känna efter.
Få lite distans.
Att känna sig nöjd.
Att känna tacksamhet.
För det man har och åstadkommer varje dag.
För ingenting gör sig själv.
🍄 🍁 🍄🍁 I dag regnar det.
En riktigt grå och trist dag.
Jag har bakat en chokladkaka tills Moa ska komma.
Vi har jobbat och gått om varandra så vi har inte kunnat träffats på ett tag.
Vi hade pratat om att åka och göra upp en eld och klämmackor, men det hoppas jag kan bli av en annan dag.
🍂🍂🍂🍂
En klok man sa:
"Var försiktig med vem du tar med dig på ditt skepp, för vissa människor kommer att sänka skeppet bara för att de inte får vara kapten".
Det kan man ju så klart tolka väldigt olika, men för mig är det väldigt tydligt.
Det kanske kallas livserfarenhet?
Sådant man får med sig genom livet vare sig man vill eller inte.
Av misstag som man gör.
Men som man lär sig desto mer av.
Gör om och gör rätt.
Att lära sig att se om sitt eget hus, utan att tappa kärlek, empati, omtanke, respekt och tillit till andra som verkligen förtjänar det.

På återseende!
:O)


 

1 kommentar:

  1. Ja en del människor belastas mer än andra av livsvillkorens krav och motgångar! Att du är en av dem är bedrövligt och orättvist men du har rott iland de svåraste orättvisor och det vittnar om en stark personlighet och en okuvlig vilja att gå vidare trots motgångar! Människor som lagt sig i dina förehavanden i tron att vara den som har rätt att ge sig företräde att lägga sig i! Nära har de fått ner dig på knä ett antal gånger men du har rest dig och kämpat vidare!
    Du är värd en stor beundran och hädanefter är det ingen som kan göra dig illa mer, du har lärt dig livets hårda skola och kan bemöta den! Skulle någon försöka komma och lägga sig i ditt liv en gång till får nog återvända i ogjort ärende!!
    DE som inget vet verkar veta bäst och mest och kanske mår sämst själv!
    Fantastisk dikt om vem man ska ta i båten, själv har jag råkat hamna med flera sk KAPTENER i mitt arbetsliv ingen nämnd ingen glömd!
    Kraam Mor

    SvaraRadera