Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 27 maj 2024


 
Förra måndagen började den svartvita flugsnappehonan bygga i holken, och gropen är perfekt utformad och anpassad efter henne.
Hon har krafsat och rafsat med fötterna och vingarna, och lagt till boet i perfektion med näbben.
I morse en vecka senare lade hon sitt första ägg.
De brukar lägga 4-7 ägg, så nu återstår det att se hur många det blir?
Jag trodde att hon skulle lägga flera ägg samtidigt, och att hon skulle ligga kvar i holken efteråt, men hon flyger in och ut.
Kanske passar hon på att äta?
Jag läste att en flugsnappare fångar ca 3200 insekter per dag (det blir ca 200 i timmen), så hon har det hon gör.
Honan ruvar på äggen i 12-14 dagar.
Hanen matar honan flitigt under ruvningen, sedan hjälp båda åt att mata ungarna.

Så nu väntar vi med spänning.

Då det är något helt nytt så har vi ingen aning hur det går till, och det är så roligt att lära sig.

I fredags firade vi morsdag.
Vi gjorde en jättegod fisksoppa med lite sting på torsken och sejen som Petter fiskade i Norge förra sommaren.
Årets första åskskur kom medan vi satt och åt, så efterrätten åt vi inne.
Det blev en varm arbetshelg.
Nu är jag ledig i två dagar, så jag ska sätta om tomat, gurk och paprika plantorna i hinkar.

Minns du Lucky Luke?
En dag när jag pratade med en vårdtagare så kom jag plötsligt i håg att Lucky Luke sköt snabbare än sin egen skugga 😄
Lite roligt att jag kommer i håg sådant som jag läste när jag var barn.
Jag lånade ofta böcker på bibblan, förutom Lucky Luke lånade jag Tintin och Asterix och Obelix.

Cancern har smugit sig in i min närmaste närhet igen.
Bara fem månader sedan sist.
Av hänsyn så nämner jag inga namn.
Men vi är optimistiska och det kommer att gå bra, även om det kommer att ta längre tid än sist 💗
Det finns inget annat alternativ.

På återseende!
💖

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar