Leendet du sänder ut vänder åter till dig




lördag 21 oktober 2023

Gillar den texten, säger en hel del.

I dag har jag lovat mig själv att inte göra så mycket, efter rekommendation från läkaren i går, så att kroppen får återhämta sig eftersom jag har början till blod/järnbrist pga blödningarna.
Kroppen känns minst sagt inte som den brukar.
Därför har jag "roat" mig med att pilla ur vallmofrön ur kapslarna som jag har sparat.
Kanske inte det roligaste jag har gjort, men men.

Jag är kanske lite konstig, men jag kan ibland börja fundera på saker och blir nyfiken på att ta reda på det.
Just nu har jag snöat in lite på vad själen egentligen är.
Man brukar tex kunna säga att det känns ända in i själen och hjärtat.
Det är lite djupt och flummigt, men intressant.
Enligt bla wikipedia står det att själ eller psyke är det de mentala förmågorna som förnuft, karaktär, känsla, medvetande, minne, perception, tänkande etc.
Den del av en individs personlighet som kan sägas innefatta de egenskaper vilka möjliggör tanke, känslo och viljeliv.
Allt levande har en själ (växter, djur och människor), men det finns olika former av själar.
Själen behöver små mängder av elektriska impulser från hjärnan för att fungera.
Det står en hel massa om själen, framför allt som har med olika religioners syn på vad själen är, som tex reinkarnation eller själavandring.
Tänker att hur ens själ blir måste väl bero på DNA, arvsanlag osv?
Ett kort men ändå ett inlägg som får tankeverksamheten att gå i gång.
Ha en riktigt skön lördag kväll.
:O)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar