Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 5 november 2021

Nu har jag loggat ut och gjort helg efter första veckan som planerare.
Vem hade trott det för någon månad sedan?
Inte jag i alla fall.
Det har varit rena rama karusellen i huvudet när jag har gått hem på kvällen.
Och jag har slocknat framför tvn.
Jag har fått gå bredvid henne som jag ska vikariera för i 4 dagar.
Så många intryck.
Klicka där, och klicka där, gör ett nytt block där...
Ha koll och svara på mail, sms, svara i telefonen, lägga beställningar när någon är sjuk.
Skype/avstämnings möte varje morgon kl 9, eftersom en har jobbat hemifrån.
Installera skrivare, mail och få tillgång till...
Lägga till och dra i från insatser.
Byta arbetslag.
En fördel att kunna gatorna, tänka på att lägga de som bor nära varandra på samma person/rutt, kontinuitet...
Ha koll på delegationer.
Dubbelbemanningar.
Jag har fått mjukstarta med en av hemtjänstgrupperna här i Strömsund.
De är snälla med mig.
Men tanken är att jag ska få flera grupper när jag har blivit "varm i kläderna", och känner mig säkrare.
Vi planerar för alla hemtjänstgrupper i kommunen utom i Gäddede.
Förutom vi planerare som är 4 st. så är det en kille som bla har hand om alla mobiler, och vad jag förstår bilar till viss del.
Jag har inte helt koll på allt han gör än.
En annan kille har bla hand om trygghetslarm, installera nyckelfria lås och medicin påminnare.
Och så chefen så klart.
Jag har klivit upp kl 5 varje morgon utom i måndags.
Och börjat 06.30.
Lite segt, men skönt att sluta 15.30.

Det är många gånger som jag har varit lite avis på de som har fått slutat kl 12 dag före röd dag.
Och jag har varit kvar på jobbet när "alla" andra är lediga.
Nu fick jag också sluta kl 12.
Jag är så glad att jag vågade ta steget.
Jag velade ju en hel del innan jag blev erbjuden tjänsten.
Det är tryggt, bekvämt och bra med sådant man kan, och vet på ett ungefär vad som kommer att hända varje dag.
Jag har tänkt att om jag inte provar något annat nu, när ska jag då göra det?
Kan jag göra något annat än att vårda och ta hand om gamla människor?
Jag tror att det är nyttigt att våga "hoppa".
Vara lite modig och röra om de grå där uppe.
Och det är alltid roligt att lära känna nya människor.

Vi har suttit klistrade framför tvn när Elias lag har spelat.
De spelade sammanlagt 6 matcher.
Förutom Södermanland så spelade de mot Stockholm, Örebro, Västmanland, Norrbotten och Hälsingland.
Det blev inget guld, men det verkade som att de hade kul i alla fall.
Vi missade tyvärr två av matcherna eftersom de spelades på arbetstid.
De kom hem i tisdagsnatt.

Elias är nr. 28.

I går fyllde mamma år.
Vi ska fira henne och Tomas på söndag, när Tomas fyller år.

Vi firade Alva med grillplanka med tillbehör och tårta.
Hon fick en bil i present.
Så nu håller vi tummarna och hoppas att hon har körkortet i handen nästa fredag.

Vi har börjat ställa i ordning Petters lägenhet lite smått.
Han väntar på bredbandet/routern som har fastnat på terminalen i Östersund enligt postnord.
Så nu har telia skickat en ny.
Sedan väntar vi på klädseln till soffan ska komma, soffan hämtade vi på ikeas utlämningsställe i Östersund i lördags.
Vi behöver nog kompletterings handla mer sen.
Vi hoppas att det ska vara klart att bo där till nästa helg.
Moa och Evve är just nu på väg hem från Västervik, i en fullproppad bil.
Så vi kan kanske åka och titta på lägenheten i helgen.
Om de hinner.
De behöver nog sova, och så fyller Gunnar år i morgon.

Bandymatch i Sundsvall i morgon.


Nu ska vi ha en lugn och skön fredag kväll.
Det hoppas jag att du också får.
På återseende!
:O)

 

2 kommentarer:

  1. Hej vännen och Grattis igen till jobbet! Härligt att du ”vågade” kasta dig ut, och tänk så bra detta kommer att bli! Ser att du verkligen haft fullt upp! Inte bara på jobbet utan även privat! Alltid kul när det händer lite 😄 Ha nu en fortsatt fin dag och vecka! Var rädd om dig! Kram❣️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Annika för din alltid så fina och omtänksamma ord. Du är fantastisk.
      Tack desamma. Kram Katarina 🥰

      Radera