Leendet du sÀnder ut vÀnder Äter till dig




fredag 10 september 2021

Efter regn kommer sol 🌞
Efter middagen i gÄr tog jag och Tomas med oss Chess och Äkte för att ta en skogspromenad.
Det blev en fin kvÀll efter allt regnande under dagen.
Jag har gjort helg.
3 dagars ledig.
Det Àr det som Àr fördelen med att jobba inom vÄrden.
Förra veckan 6 arbetsdagar, denna vecka 3.

I gÄr bestÀmde jag mig för att göra nÄgot som jag har tÀnkt pÄ i mÄÄÄnga Är.
Det skulle alltsÄ dröja 49 Är innan jag kÀnde mig mogen för det.
Jag Àr inte den som velar i vanliga fall.
Men detta vill jag verkligen ska kÀnnas rÀtt och riktigt.
Jag ska göra det pÄ onsdag.
SÄ jag kÀnner mig lite nervös nu.

KĂ€nner du ingen den dĂ€r kĂ€nslan nĂ€r nĂ„gon har sagt att vi ska göra "nĂ„got" tillsammans nĂ„gon gĂ„ng, och sĂ„ gĂ„r du och vĂ€ntar pĂ„ nĂ€r det dĂ€r nĂ„gon gĂ„ng ska bli av, och inser att det dĂ€r nĂ„gon gĂ„ng förmodligen inte kommer att bli av? 
Det blir bara tomt prat.
Falska förhoppningar.
Jag har gÄtt och sett fram emot nÄgot helt i onödan.
Jag skulle hellre önska att man inte sa nÄgot, om man inte kan infria det.
Absolut ska tillfÀllet vara det rÀtta.
Och absolut kan det finnas vissa sjÀl.
Men just nÄgon gÄng borde vara det rÀtta.
Jag Àr inte den som varken trÀnger mig pÄ, tar förgivet eller tjatar.
Ja ja, tur att jag inte Àr handlingsförlamad och sitter och möglar.

Civilkurage.
Det innebÀr att man har mod att stÄ för sin mening Àven nÀr det innebÀr en personlig risk, förmÄgan att stÄ för sina vÀrderingar, trots vetskap om öppet eller latent motstÄnd frÄn omgivningen.
För mig handlar det om samhÀllsplikt.
Trygghet och omtanke om varandra.
Att stÄ upp för vad man tycker och inte ge vika.
StÄ upp för sina barn. Vem ska annars göra det?
Det Àr mod och styrka.
Det Àr sÄ trÄkigt och sorgligt att mÄnga inte törs för att slippa bli utsatt för repressalier.
I form av hat, pÄhopp och kanske nÄgot Ànnu vÀrre som att bli nerslagen eller mördad.
Klimatet har blivit sÄ hÄrt, kallt och tyvÀrr egoistiskt.
Det Àr alldeles för lite empati och omtanke.
MÄnga verkar ha lÄst in sitt samvete och tappat nyckeln.
Jag blir uppriktigt ledsen hur det har utvecklats sig.
Jag vill kunna kÀnna tillit och respekt.
Och det gör jag bara med mina absolut nÀrmaste och bÀsta vÀnner.

Men nu Àr det helg snart och jag ska försöka göra lite nytta.
Det kan nog bli lingonplockning och Àta surströmming i morgon.
Var rÀdd om dig, det finns bara en av dig och det Àr du.
:O)


 

2 kommentarer:

  1. God morgon! Åh Katarina du skriver alltid sĂ„ bra, och jag kĂ€nner igen mig, i detta som aldrig blir av! Jag har vĂ€nner som i mĂ„nga Ă„r sagt, bara vi bli fĂ€rdiga med flytten sĂ„ skall du komma, bara vi har packat upp allt…osv..nu har det gĂ„tt flera Ă„r och jag har fort inte varit dĂ€r! Ja du det finns mĂ„nga olika exempel! Skall bli spĂ€nnande stt fĂ„ veta vad du skall göra!
    Ha nu en fortsatt fin dag och jag Tackar för inbjudan! Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tror att det Àr mÄnga som kanske kÀnner igen sig frÄn bÄda hÄll.
      Det kan vara lite svÄrt i bland att fÄ fram det jag tÀnker pÄ genom att skriva, men fÄr jag fundera tillrÀckligt lÀnge sÄ brukar det lossna :)
      Tack sÄ mycket och kram Katarina.

      Radera