Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 14 september 2020

Det är kul att pröva nya maträtter.
Jag fick ett recept av min kompis Lena som vi gjorde i lördags.
Smakrik italiensk risotto med tigerräkor.
Jättegott!
Petter gav det bästa betyget, det godaste han hade ätit.
Han har verkligen blivit en gourmet, men han lagar sällan mat själv.
Då ska det vara något som går fort.
Så lite bortskämd är han allt, men han får i alla fall med sig vår "matkultur" när han ska flytta hem i från.
Jag gillar ju varierad mat.
Kött är inte mitt första hands val. Gott i bland.
Däremot äter vi ganska mycket kyckling.
Jag tror att lagom är bäst av allt.
Ok. det enda som jag överkonsumerar är te.
Men hellre te än tex alkohol.

Det man inte kan påverka är ju svårt att leva efter lagom normen.
Jobbet är ett sådant.
Det är inte lagomt.
När jag jobbar 6 dagar av 7 så är jag ganska trött sedan.
Där jag jobbar är det inte så jättemycket fysisk påfrestning utan det är mera psykiskt.
Jag blir trött i huvudet.
Jag tror att det är därför som jag uppskattar att vara ensam hemma de dagar som jag är ledig.
Jag väljer att inte träffa så mycket folk.
För att försöka hålla mig frisk dricker jag ingefära shot och äter D vitamin.
Jag fick tips om en sort med 5000 E i som vi tar varannan dag. 
Den heter Holistic D3 5000 E.
Jag skickade efter dem på Apotea.
Jag har inte tränat på länge, men däremot så går jag kortare och längre promenader varje dag.
Jag mår bra av att komma ut. Få frisk luft och röra på mig.
Jag har tänkt att komma i gång med träningen snart igen.
Jag behöver bara ringa och förlänga min tagg och swisha pengar, så är det klart.
Det kan inte bli så mycket smidigare.
Och sedan kan jag lämna in kvittot, och få det som friskvårdsbidrag genom jobbet.

Jag bestämde mig för att inte ta något nytt uppdrag som godman.
Inte just nu.
Det känns så skönt att kunna säga nej utan att få dåligt samvete.
Jag tror att det var bra att jag tog en dag på mig att fundera.
Och inte gjorde något förhastat.
Jag vill ju kunna hjälpa till om någon har ett behov av det.
Jag har många gånger funderat på att bli kontaktfamilj, men insett att det inte har funnits plats, och tid.
När inte ens alla våra egna barn har haft ett eget rum, så har det inte känts rätt.
Vi drar vårt "strå till stacken" som godemän.
Och det kommer vi nog att fortsätta med.
Man lär sig massor.
Och får en extra slant att gör något roligt för.
Eller betala bilskatten 😉 det är ju en rolig utgift, eller inte.
Skönt att ha en liten buffert i alla fall, oavsett vad pengarna går till.
Snart ska jag byta bromsklossar på bilen.

Då är vi inne i vecka 38.
Höst.
Inte min bästa årstid.
Jag gillar färgerna, men det är nog allt.
Jag blir lite låg inför vad som komma skall.
Kylan och jag är inte bästa kompisar.
Kommer aldrig att bli heller.
Vi får snarare sämre och sämre relation.
Ett minst sagt komplicerat "förhållande".
Men jag ska försöka att inte tänka på det så mycket.
Ta dag för dag.
Jag är ju frisk och kan kliva upp ur sängen varje dag.
Och jag har köpt mig en ny jacka.
Bara det 😃

Ledig efter jobbarhelg (igen).
För ovanlighetens skull har jag ingen kväll den här veckan.
Ha en riktigt bra vecka.
:O)

 

2 kommentarer:

  1. Tigerräkor låter både spännande och farligt. Det hade jag gärna provat. Jag gillar också kyckling. Men hallå. :) Te som är extra gott under mörka, kyliga höstkvällar. Mitt förhållande till hösten och kylan påminner väldigt mycket om ditt.
    Bil är bra att ha men de ska funka och inte kosta en massa tråkiga "saker".
    Perfekt att ha en söt Chess för att tvingas ut och inte bli lat de där lite mer "tråkiga" stunderna.
    Önskar dig en fin fortsättning. Tror också på devisen att ta en dag i taget.
    Kram från Gotland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tigerräkor är jättegott. Vi brukar fritera dem och ha i pastarätter också.
      Tack Bosse för dina alltid så trevliga kommentarer, och för att du kikar in :)
      Kram Katarina.

      Radera