Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 2 augusti 2020


Sista dagen på semestern.
Det bästa med semestern har varit att slippa vara så styrd av tiden.
Att vakna när jag vill och göra precis vad jag vill och känner för.
Jag har bla roat mig med att rensa ogräs och lyssnat på sommarpratarna.
Det är ju perfekt att man kan lyssna när man kan och vill.
Min favorit hittills är helt klart Niklas Adalberth.
Hade aldrig hört talas om honom innan.
Otroligt intressant.
Andra favoriter är Gladahudik Emma Örtlund, Anders Tegnell, Anders Borg, Klara Zimmergren, Sara Bäckmo, Eveline Jacobson och Anna Bennich.
Jag vidgar mina vyer, får bättre insikt och förståelse om mycket tycker jag.
Lärorikt. Och så har jag förenat nytta med nöje.

Sedan vi började få rosor har jag tagit in/bytt ut och lagt i en skål med vatten, som vi har på vardagsrumsbordet, och på bordet i paviljongen.
Det luktar ljuvligt och är otroligt vackert. 
Det enkla kan vara det bästa.

Vi har ätit surströmming med mamma och pappa.
Det hör liksom till att dricka dillsnaps till, så även i år.
En fin sommartradition.

Vi har köpt ägg i en äggkiosk.
Vi äter och använder mycket ägg, så fick vi möjlighet att gynna lokala säljare.

De smakar ju så gott, och gulan är mycket gulare än de man köper på affären.
En superbra idé att göra på detta sätt.
Vi kommer absolut att åka dit igen. 

Vi har grillat, benfri karré från gårdsbutik som vi gjorde ugnsstekt vitkål och fetaostkräm till.
Jättegott!! 
Kul att testa något nytt som alternativ till potatis.
Dagen innan gjorde vi skinksnitzel för första gången, även det lokalproducerat (Görvik).

Vi har haft påhälsning av Lena och Jonas.
Dagen till ära kom det en langosvagn hit till Strömsund.
Eftersom det inte blev någon Dundermarknad i år, då vi brukar passa på att äta langos, så blev detta verkligen en höjdpunkt.
Tillsammans med två andra vagnar med bla munkar och godis levde verkligen centrum upp för en dag.
Vi tog med oss langosen hem och satt ute.
Första dagen som det gick sitta ute på över en vecka.


Jag hade bakat Windsorkaka/delikatesser som jag bjöd på.
Det var första gången, och blev så goda.
Dem kommer jag definitivt göra fler gånger.
Alltid lika trevligt att träffa Lena och Jonas.

Vi har fått vår allra första pion sedan vi flyttade hit.
De är ju så otroligt vackra.

Jag och Tomas åkte till Östersund en dag och shoppade.
Vi åt på fd Vezzo, nu heter det La fabbrica del Gusto.
Hade längtat deras pizzor, men när jag kom dit kunde jag inte motstå deras underbara skaldjurspasta. 

Vi har bjudit Maria och Mattias på middag.
Det var väl si så där ett år sedan sist, om vi räknar bort Tomas 50 års dag.
Jättetrevligt!

Elias har kommit in på Handels och administrationsprogrammet 😄😄😄
Jag är så lycklig!!
Helt underbart 💗
Så självklart för många, men det har det inte varit för oss.

Moa och Emma körde ner till Knivsta där Emmas pojkvän bor.
Det kändes inte helt bekvämt att ha dem körandes på E4:an i turisttider, men de är hemma nu, och allt har gått bra.
Skönt att Moa också fick några dagars ledigt.

Tomas har en och en halv veckas semester kvar.
Jag rivstartar med en 6 dagars arbetsvecka.
Är bara ledig på torsdag när Elias fyller år.
I dag blir det en promenad med Maria.
Jag suger ut det sista av semesterns sötma.

:O)


2 kommentarer:

  1. Grattis till Elias. Hoppas han blir nöjd med upptakten. Man är alltid orolig när barnen är ute på de stora vägarna. Sådant går aldrig över. Jag försöker att inte tänka på det. Men vill alltid ha reda på när de kommit fram eller kommit hem lyckligt.
    Hoppas du överlevt jobbstarten. Vad mycket du hunnit med.
    Äggkiosk låter eggande.
    Förena nytta med nöje har ofta varit min melodi. Jag tänkte spara "Sommarpratarna" till jag blir ensam och Solveigs sommarlov är slut. Då ska jag välja ut mina favoriter och lyssna på deras ord och musikval.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Tack Bosse för titten Bosse, och som alltid roligt att du lämnar en kommentar. Det uppskattar jag mycket :)
    Skriv gärna vilken som blev din sommarpratarfavorit.
    Jag ska väl tillägga att jag inte har lyssnat på alla.
    Kram Katarina :)

    SvaraRadera