Leendet du sänder ut vänder åter till dig




måndag 6 juli 2020

Petter 20 år!

4 juli 2000 kl 23.24 föddes Petter.
Jag fattar inte att det har gått 20 år.
Petter var 1 månad gammal när vi åkte över Öresundsbron.
Förmodligen var han den yngsta Strömsundsbon som åkte över där, sedan öppningen en månad tidigare.
Vet inte om det var så jätteklokt att åka i väg så långt då, men det var en mäktig upplevelse att åka över till Köpenhamn.
Jag känner mig ju inte en dag äldre, bara lite klokare och erfarnare.
Det är en häftig känsla att jag har så stora barn nu.
Som jag är otroligt stolt över 💗
Att få barn har varit min största utmaning i livet.
Det finns inga instruktionsböcker att följa. Bara tips och råd.
Jag har kanske inte alltid gjort eller sagt rätt saker jämt, men som det känns så har det blivit folk av dem ändå.
Och det är kanske på misstagen man lär sig?
Gör om, gör rätt.
Och kanske gav allt tjat resultat?
Även om det känns som det är det enda som jag gjorde under deras uppväxt.
Första barnet är alltid något speciellt, det går inte att komma i från.

När jag skulle boka bord inför Petters födelsedag, så velade jag mellan Grillat i Imnäs och Texsas longhorn i Östersund.
Men lotten föll på Imnäs eftersom det bara är öppet på sommaren.
Och det var helt klart rätt beslut.
Det var lite mickligt att hitta dit. Det var inte den bästa skyltningen.
Men tur att det finns en GPS på mobilen.
De har fixat till i en gammal lada mitt i byn.
Jag hade sett bilder på ribsen, så det hade jag redan bestämt mig för innan.
Grymt goda! 😋

Och hamburgarna gick inte av för hackor heller.
Vi blev rejält mätta allihopa.
Jag hade hoppats på att vi skulle kunna sitta ute, men det blåste lite för mycket.
På fm öste regnet ner, så vi hade ju ändå tur att det sken upp på em.

Det var inte sista gången som vi åkte hit och åt.
Det är alltid roligt att åka till nya ställen.
Mycket tack vare facebook faktiskt.
Det är där man får mycket tips och ideér.

Hade vi kunnat sitta ute hade vi haft denna vackra utsikt.
En fröjd för ögat.

Det är inte mycket som går upp emot sommarlandskap.

Moa, Tomas, pappa, mamma, Alva, Elias, Melvin och Petter.
Tänk att vi kunde fira Petters födelsedag allihopa tillsammans.
Det är en ren ynnest.
Ett fint minne att glädjas åt när vi inte kan samlas på samma sätt, av olika anledningar.

När vi kom hem åt vi jordgubbstårta och nougatrutor.
Och i vanlig ordning sjöng vi för födelsedagsbarnet.
Det hör liksom till.
Det verkade som att 20 åringen var nöjd 😄
Tidigare på dagen fick han en sommar t-shirt och kallingar av mig.
Av Elias och Moa fick han fiskedrag och godis av Alva.
Av Tomas ska han få sportkanalen så att han kan se hockey till hösten.
På fredag kvällen blev han firad hos Gunnar.
Att gå på systembolaget tyckte Petter bara var fjaskigt 😂
Han lär ju hinna gå dit när helst han vill nu.
Är så otroligt glad och tacksam att jag får vara med här och nu.
Livet! 💓

Första semesterdagen bjuder inte på något fint väder.
Men det finns alltid saker att göra inomhus.
Ska försöka beta av lite de här dagarna innan vi åker till Docksta.
Har sett så fina bilder bla från Slåttdalsskrevan och vackra vyer.
Nu är det bara att hålla tummarna att det blir hyfsat väder också.
Jag har höga förväntningar.
Tomas får semester på fredag.

:O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar