Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 5 juni 2020

Det blev inte riktigt som jag hade tänkt förra veckan.
På onsdagen vaknade jag med huvudvärk, och kände mig allmänt hängig.
När chefen ringde så sa hon att hon skulle ringa och rådfråga en läkare, om jag behövde ta ett coronaprov.
På em blev jag uppringd från nya närvården, som sa att jag skulle infinna mig vid coronatältet utanför hälsocentralen på torsdag morgon.
Jag var säker på att jag inte hade corona, vilket jag försökte vidhålla, men det är arbetsgivarens skyldighet att se till att vid minsta symptom se till att vi testar oss.
Och det är väl i och för sig bra.
Så det var bara att lyda "order".
Det var ingen trevlig upplevelse.
De körde upp en topsliknande pinne långt upp i näsan, och rullade runt den många gånger tills tårarna rann.
Jag skulle få svar inom 1-2 dagar.

Så Moa fick åka till Östersund och tatuera sig utan mig.
Men resultatet blev ju långt mycket bättre än jag hade kunnat föreställa mig.
Riktigt snygg.
Och leverfläcken på kinden blev som pricken över iét. Väldigt personlig.
Det är Medusa, ur grekiska mytologin.

Jag väntade på svar hela fredagen. Men förgäves.
Så jag blev sjukskriven hela helgen i väntan på.
I måndags kom det när jag loggade in på 1177 vårdguiden.
Negativ.
Magkänslan har sällan fel.
På lördagen åt jag och Tomas surströmming till middag.
Vädret var så härligt så vi kunde sitta ute.
Sedan åkte vi en liten sväng till fågeltornet i Tullingsås.
På långt avstånd kunde vi se några fåglar i kikaren.

Chess fick upp ett spår, av någonting som vi tror var en bäver.
Han blev alldeles galen. Så han hoppade t.o.m ner i ån som synes är ström.
Som tur var hade han koppel, så Tomas kunde snabbt "fiska" upp han.
Vi följde ån en bit uppöver, och hittade detta, och många fler träd som var helt eller halvt avskalade. Vilket otroligt jobb.
Någon bäverhydda såg vi inte, men det kan bli fler besök dit med bättre skor och långbyxor.


På söndagen firade vi morsdag med smörgåstårta ute i paviljongen, för att vara helt på den säkra sidan, eftersom mamma och pappa är 70+.
Gjorde inte mycket nytta den dagen.
Men vilken annan dag på året passar det bättre att få vara lite lat?
Jag fick choklad och en trisslott av Moa.
Elias skickade grattis och av Petter fick jag en kram när han kom hem från fisket 💗
Det räcker för mig.

Som du ser så har vi äntligen fått sommar.
Till och med häggen blommar nu, och det är en ljuvlig lukt som slå emot en. 

Denna väg hittade jag i måndags när jag var ute och gick med Chess.
Kul att utforska nya vägar, även om den inte nådde så långt som jag hade hoppats.
Tycker att det är lite trist att behöva gå samma väg tillbaka.
Tänkte jag skulle hitta en ny favorit promenadväg.

Väldigt idylliskt men vattudalen som låg spegelblank.
De som bor där måste ha en fin utsikt.

Man ser saker från ett annat håll.

Vi har bokat en stuga i Docksta, intill Skuleberget i 3 nätter i juli, tillsammans med Maria och Mattias.
Vi har planer på att vandra i naturreservatet, äta i Norrfällsviken och ev åka med båt ut till Ulvön.
Och efter i går när vi fick det glädjande beskedet att vi får resa fritt i Sverige, så känns det otroligt skönt, eftersom det är lite längre dit än en 2 timmars resa.
Nu behöver vi inte gå med dåligt samvete att vi bokade innan detta besked.
Men med tanke på att det var fullbokat på campingen i flera veckor, så hade förmodligen fler gjort samma sak.

Jag har bokat bord i Imnäs, (Grillat i Imnäs) på Petters 20 års dag.
Jag ser verkligen fram emot båda dem sakerna.
Det ska bli så kul.
Nu får vi bara hålla tummarna att det blir fint väder också.

Livet är inte så snällt och rättvist som vi skulle önska.
Tänker främst på pojkarna som avled i den tragiska olyckan utanför Sundsvall förra helgen. Det är min värsta mardröm.
Och den svarta mannen som avled i USA efter att en polis formligen kvävde honom med sitt knä.
Har inte förstått förens nu att det har pågått i många år, med övervåld och att poliserna har frikänts. 

Mycket är snett i vår värld.
Men samtidigt bra att det uppmärksammas till slut.


I dag ska jag besikta bilen.
I måndags lämnade jag in den för olja och filterbyte.
Och jag och Moa ska klippa håret i kväll.

Nu får vi se vad den här helgen har att erbjuda.
Jag är i alla fall ledig.
Puss & Kram
:O)

5 kommentarer:

  1. Bra blogg som vanligt :)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina sommarbilder du bjuder på. Naturen/miljön är den stora vinnaren i dessa coronatider. Havet och luften har inte varit så "rent" på väldigt många år på vår jord.
    Jag gillar heller inte att få något långt instoppat i näsan. Vad bra att din magkänsla hade rätt.
    Då har du mycket trevligt att se fram emot. Du har inga småbarn längre. Men barn är de som länge vi lever. Antingen de vill det eller ej. ;)
    Tur sötnosen var i koppel. Vad de kan åstadkomma de där djuren. Jag skulle inte vilja köra på en bäver med bilen. Inte träffa den heller. Men björnungen som jag såg på tv igår var söt. Hade de bara slutat att växa skulle jag kunna tänka mig att... :)
    Stugdagarna kan bli kanon. Hoppas ni får fint väder.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi får hoppas på en fin sommar, så vi kan uppleva så mycket vi bara kan av allt det vackra som finns omkring oss. Det är ju du och din fru väldigt duktiga på.
      Stanna upp, ta sig tid, och även bara få vara i stunden. Det kan man få tillåta sig på semestern. Dricka och äta nått gott på en måndag.
      Ha en fin helg. Kram Katarina :)

      Radera
  3. Hej, om du behöver anställa en pålitlig hackare för att övervaka din partners telefon på distans, kontakta deadlyhacker01@gmail.com eller whatsapp: +1 3478577580. Deras tjänst var verkligen bra

    SvaraRadera