Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 31 maj 2018

Mötet med Dagny 106 år

Vilken ära och ynnest att jag har fått träffa och byta några ord med denna beundransvärda kvinna.
I går var det en anhörigdag på Saga.
En dag för dem som vårdar sin man eller fru i hemmet.
Sedan var det öppet för vem som helst att anmäla sig i mån av plats.
Jag frågade vår chef om vi fick gå på detta i stället för personalmöte. Och han sa ja direkt.
Ååå vad glad jag är för det!!
Det var även underhållning och fika.

En pigg gumma med en enorm humor och livsglädje.
Hon berättade för oss om sin man som blev sjuk i cancer och hur hon som 90 åring tog hand om honom i hemmet. Hur jobbigt det blev så att hon höll på att slita ut sig själv.
När han avled trodde hon också att hon skulle dö.
Då sa hon - Men när jag inte dog blev jag tvungen att börja leva 😄

Hon berättade om sitt liv.
Hur hon började blogga och kom i kontakt med datorn.
Hon gick som 99 åring en datakurs för äldre. Och sedan fick hon hålla i kurser själv.
Hennes tips på att leva länge var att man ska inte gamla till sig, vara positiv, röra på sig och äta ordentligt.
Så jag insåg att jag måste ha ganska stora förutsättningar.
Hon fick en fråga om hon legat på sjukhus någon gång.
Hon svarade att hon hade gjort det en gång som 4 åring när hon fick skabb.
Och hur illa de behandlade barn på sjukhus på den tiden.


Hon berättade vad hon hade jobbat med.
Hur det var att vara med i filmen om 101 åringen, med Robert Gustafsson.
Hon tyckte att det bara var fördelar med kändisskapet.
Hur hon schappade med en kristallkrona och tavla från sin första man.
Att hon inte har några barn och varför.
Att hon tycker om att resa.
Att hon fick en resa till Budapest  i födelsedagspresent av sina släktingar.

Och att släktingarna hade druckit så mycket vin på resan, så hon inte kunde hänga med. 
Att hon älskade att gå i skolan.
Född i Kristianstad.
Och mycket mera.

Hennes sista råd var:
-Var rädda om varandra.

En helt fantastisk dag!!
Detta lever jag länge på.
:O)

1 kommentar:

  1. En helt underbar dag med en fantastisk dam. Kommer också att leva länge på detta möte. 😍

    SvaraRadera