Leendet du sänder ut vänder åter till dig




onsdag 6 december 2017

I bland får jag frågan: Hur hinner du allt?
Planering. Framförhållning. Prioritering.
Förra veckan kokade jag knäck till Elias klass som de sålde på julmarknaden i lördags.
I höst har jag hjälpt till att sälja kakor och ullmax för att de ska samla till en skolresa i 9:an.
I juni i år avslutade vi med Moas klass. De kunde inte komma överens vart de skulle åka, så det slutade med att de delade på pengarna. Det kändes lite surt, med tanke på allt vi hade ställt upp och hjälpt till med.
Men vad gör man inte för sina barn? Man ställer upp i vått och torrt.
Jag tänker i bland på dem som har många barn. Hur hinner och orkar dem?
Jag tycker att jag har nog med att finnas till för mina tre, skjutsa på träningar, åka på matcher, föräldramöten etc etc.
Det går ju fortfarande inte klona sig, vilket skulle vara bra i bland.

Jag köpte i alla fall kransen på bilden ovan av klassen, och ett par kaksorter.
Det var mycket folk i farten som handlade av dem.

 Jag är ju nyfiken av mig också.
När jag fick låna ett rullrånsjärn och fick receptet av min kompis Carina, så kunde jag ju bara inte låta bli att pröva.
Så i fredagskväll stod jag och gjorde rullrån. Tanken var att de också skulle säljas på julmarknaden. Men när vi provsmakade ett så var de mjuka i mitten.
Det visade sig att de bara behövde "ligga" till sig. För på söndagen var de så frasiga och goda, precis som de ska vara.
Men då var det försent. Då fick vi ju njuta av dem själva i stället.
Mamma och pappa kom hit på första advent fika.

Efter skinkstuten kunde vi även bjuda på nybakade saffransbullar (Leif Mannerströms recept).
Jag testade att pensla bullarna med smör och en blandning av socker och vaniljsocker, och det blev riktigt gott.

Allt detta efter att jag hade bytt till julgardiner, satt upp julstjärnor och stakar, och julpyntat lite inför 1:a advent.
Hur hann jag med det?

Det gick väl av bara farten.
Jag var tre dagars ledig och med god hjälp av Tomas.
;O)

3 kommentarer:

  1. Så gott det ser ut med nybakat!
    Du har lyckats som vanligt!!
    Gun

    SvaraRadera
  2. Mums! Det ser mycket frestande ut. rullrånen skulle jag kunna tänka mig att äta varje dag. Förstår att det kändes snopet när de inte kunde enas om en resa. Kunde inte lottat och accepterat?
    Många kvinnor är superduktiga på att fixa många saker nästan samtidigt. Ibland kan det komma surt efteråt. Ålder spelar också in. Att ha hjälp nära till hands underlättar. Vi är tacksamma när det gäller just den biten, att våra två döttrar kommit igenom den tiden och numera står på egna ben. Vi har bott 3 ggr långt ifrån aktiviteter och kompisar och har därför varit chaufförer ofta. Samtidigt händer det att vi saknar den tiden. Allt har sin tid, får man tänka.
    Trevlig helg önskar Bosse

    SvaraRadera
  3. Häärliga advent! Bästa tiden är den före själva julfirandet. Gofika tackar vi för vi som var med. Gott så det förslog! Lussebullar i ett nyare format men ack så goda!

    SvaraRadera