Leendet du sänder ut vänder åter till dig




söndag 13 augusti 2017

Stockholm

Torsdagen den 27 juli tog vi tåget från Östersund till Stockholm.
Jag, Tomas, Petter, Moa, Elias, mamma och pappa.
När vi kom fram fixade vi 72 timmarsbiljett för tunnelbanan.
Sedan checkade in på ett fint hotell på Fridhemsplan.
Eftersom vi hade åkt redan kl 6 hem i från var barnen trötta, så de vill chilla en stund på rummen.
Solen sken från en klarblå himmel så vi vuxna gick ner på gatan, en liten bit längre bort och tog en öl och satt där och "chilla", och titta på folk.
Har man inget annat för sig så kan det vara riktigt roligt att sitta och titta på folk.
Då om någon gång så märker man hur olika vi är.
Vi hittade åt ett litet shoppingcentrum längre ner på gatan och sedan blev det middag.
Jag, Tomas och Elias tog en promenad till Rålambshovsparken, bara ett liten stenkast från hotellet.
Där fanns det bla en jättestor skatepark. Många duktiga killar och tjejer som åkte kickboard och skateboard. Elias blev så sugen att pröva åka.

Dag nummer två hade vi tänkt åka på Gröna lund, men det regnade så vi ändrade våra planer och åkte till Mall of Scandinavia i stället.
Moa var bla ute efter ett par nya skor, och Petter lite kläder.
Elias hittade sig en kickboard till ett superpris så då slog han till, och sedan blev det en ny keps.
Cappuccinopaus på Starbucks.
Sedan åkte vi in till stan och kollade i några affärer, och middag på Kungshallen.
Av en slump hamnade vi i gamla stan när vi var på väg hem till hotellet, så då gick vi en sväng där också.
På kvällen prövade Elias kicken i skateparken. Vilken lycka.
Vi lyckades även se två bävrar som verkade helt oberörda av att det stod folk och tittade på dem.

På lördagen åkte vi Djurgårdsfärjan ut till Gröna lund eftersom man kan åka den på SL kortet.
Mycket folk och långa köer.
Men fint väder.

Lustiga huset har funnits så länge jag kan minnas.

Det skulle vara sommarkrysset på kvällen så på dagen hölls det repetitioner.
Bla Thomas Sekelius, en känd you tuber, till barnas stora förtjusning.
Och även Peg Parnevik.
Så det var nog meningen att vi skulle ändra våra planer.
Thomas Sekelius hade en riktigt bra låt som skulle spelas på prideveckan.

Vi satte oss i skuggan när vi hade gått runt ett tag, och svalkade oss med en öl.Då hade jag åkt kvasten och Tomas Blå tåget med barnen.

När jag och Tomas åkte för att äta middag innan Robbie Williams konserten, stannade mamma och pappa kvar med barnen på grönan.
Vi åt middag på Engelen i gamla stan.
Jag åt en fisk och skaldjursgryta.

Konserten var på Tele 2 arena, bredvid globen.
Förband var Erasure.
Robbie bjöd på en riktig supershow. Häftig upplevelse.
Kaos i tunnelbanan, så vi fick gå en bit till nästa station.

Eftersom tåget hem gick 16.52 hade vi hela söndagen på oss.
Så efter frukost och utstädning från rummen åkte jag, Tomas och Moa in till stan och letade jeans med hål i. Resten av gänget gick till skateparken.
Middagen intogs på centralstationen.
Tåget blev stående på Arlanda i ca 55 minuter, men körde sedan i kapp över en halvtimme.

Vi hade 4 fina dagar. Vi hann allt vi hade tänkt och lite till.
Nu får jag börja klura på vad vi ska göra nästa år. 
Om jag bara hade mera pengar, så är min högsta önskan att få ta med barnen på en sol och bad semester, där det finns ett vattenland och all inclusive.
Tur att det i alla fall är gratis att drömma.
I morgon ska jag börja jobba. Med blandade känslor. Men det ska bli kul att träffa arbetskamraterna och gästerna igen.

:O)

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att det är kanon att det än så länge är gratis att drömma. Både på natten och dagen. Vilken härlig tripp till storstaden det blev. Fina kort och intressant att följa vad ni gjorde. Tänk att regn och ändrade planer kan bli bättre. Kul för Elias att få prova på. Jag hade gärna varit på den konserten.
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Var en mycket bra tripp med god mat, bra väder, trevligt sällskap, mycket skratt och en fantastisk konsert :) /Tomas

    SvaraRadera