Leendet du sänder ut vänder åter till dig




fredag 28 april 2017

Nu blev det äntligen tid för en uppdatering.
I bland finns det varken tid eller ork att ta itu med bloggen som jag skulle vilja.


Jag har hunnit fylla år sedan sist. Jag fyller ju 28 år varje år, men min rätta ålder blev 45 denna gång.
Mina goda vänner Lena och Jonas kom och överraskade mig på min födelsedag. 
Det var roligt och uppskattat.
Jag fick många fina presenter av nära och kära. Bla fick jag en service på min bil med olje och filterbyte.

Förra fredag hade jag och Tomas tagit semester för att åka till Östersund med Moa så att hon skulle få övningsköra och skriva teoriprovet.
Dagen innan hade säljaren av mopeden kört in den och ställt den i garaget på körskolan. Han erbjöd sig själv och det uppskattades otroligt mycket.
Det var många pusselbitar som skulle stämma för att det skulle bli av.
Han blev färdig med mopeden samma vecka. Den är verkligen i tipp topp skick.
Det roliga var att han frågade om han kan få första tjing, om vi ska sälja den någon gång.
Moa körde 2 lektioner med körskolläraren. Det var lite att lära sig eftersom hon inte hade hunnit provköra mopeden innan.
Det är ju lite annat med en äldre moped än med en eu moppe som man i princip bara behöver vrida på nyckeln på.
Hon hade pluggat teori intensivt hela påsklovsveckan, så när hon blev godkänd med 31 av 35 rätt så kände hon sig nöjd och glad.
Nu får hon tuta och köra hur mycket hon vill. Och det passar henne bra som är en rätt så bekväm ung dam.
Det kändes så skönt att få spänna fast mopeden på släpvagnen och ta med henne hem.
Jag är så glad att jag rodde detta i land.
Det kändes som ett svårt uppdrag i början, men med min envishet och goda hjälp från säljaren så lyckades vi till slut.
Eftersom det bara är på moped som Moa har särskilda villkor från trafikverket så kan hon även uppgradera så hon tex kan köra epatraktor.
Det känns bra att hon inte har några särskilda krav när hon ska börja övningsköra bil.

Kvällen innan vi skulle åka till Östersund satt jag och letade en cykel till Petter i vild förtvivlan på facebooks köp & sälj sidor. Han cykel blev stulen i höstas utanför skolan.
Och det är ju inte vilken cykel som helst som passar hans smak.
Rätt vad det är dyker det upp en som fanns i Östersund, och för ett hyggligt bra pris, och den fick ett ok av Petter.
Och jag blev först. I bland ska man bara ha tur.
Eller som jag brukar säga att det var meningen. Saker och ting faller sig så precis.
Så efter vi var klar på körskolan hämtade vi cykeln.
Snacka om att göra flera flugor på smällen.
På söndagen fick jag ett plötsligt infall, fast det inte var så bra väder, att vi skulle göra en liten utflykt. Man kan inte bara göra en massa måsten jämt.
Så vi (Tomas, Elias, jag, Elias kompisar Isak och Viktor och deras mamma Anna) packade in oss i bilen och åkte till Brattforsen.
På vägen dit och där i från djurspanade vi, men det var inte många djur som ville visa sig just då. Några tranor, ett par orrhönor, svanar och Tomas såg bakdelen på en älg innan den sprang in i skogen.
Bäst är nog ändå på kvällen. Men man måste ju försöka. Man vet aldrig, rätt vad det är så hade det stått en björn på vägen.
Vi trotsade som sagt vädret. 
Det var mycket is och snö kvar vid Brattforsen, så det gick inte riktigt se, men det var vackert ändå.
Sedan passade vi på att fika/äta lite.
En mysig liten tripp på ca 10 mil. 
När vi kom hem bjöd vi Anna, Isak och Viktor på middag. Som tack och uppskattning för att Elias fick följa med dem till Stockholm på sportlovet.

Snart ska vi åka till Örnsköldsvik och bada på paradisbadet tillsammans och bo en natt på hotell.
Och på sommarlovet ska vi åka till Umeå på Barnens hinderbana med gladiatorerna. Mycket kul att se fram emot med andra ord.

Men först blir det en tripp till huvudstaden nästa helg.
Då ska jag och Tomas gå på Depeche Mode på Friends arena. De är inte mina idoler, men jag följer gärna med som sällskap.
Vi ska gå ut och äta med våra goda vänner Lena och Jonas innan konserten, och sedan bor vi på samma hotell.
Nu hoppas jag att det blir bra väder också. Det vore pricken över i`et.

Den här helgen skulle jag egentligen jobba, men jag ska vara hemma och kurera min förkylning. Viktigt att tänka på sig själv, och inte minst de äldre som jag jobbar med.

Önskar dig en riktigt trevlig och skön helg.
Hoppas att du får vara frisk i dessa förkylningstider.
Puss & Kram
:O)

1 kommentar:

  1. Depeche Mode kommer bli grymt :) /Puss från Tomas

    SvaraRadera