Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 10 januari 2013

Hej!
I bland är det så otroligt skönt att komma hem och få stänga om sig och bara vara själv. Endera får det vara alldeles tyst eller så spelar jag någon bra musik som jag blir glad av.
Jag lyssnar mycket på radion också. 
Och så tycker jag om att skriva.

Häromdagen hamnade jag i en het debatt om invandringen/politiken på facebook. Det jag retade mig mest på är att en del människor får ha åsikter och yttrandefrihet ang detta ämne så länge andra tycker som de, men är det någon som har en annan åsikt så är man rasist eller blir kallad för andra okvädningsord.
Jag tycker att man måste se på detta med realistiska ögon. Vi kan inte ta emot hur mycket invandrare som helst utan att kunna erbjuda dem ett drägligt boende och en vettig sysselsättning. Och vad jag förstår så är det brist på både bostäder och arbete i hela landet just nu.
 Många av dessa invandrare med många olika bakgrunder, erfarenheter och inte minst religösa åsikter, blir i hop"fösta" på ett litet område, och det tycker jag att vi har fått bevis på många gånger under åren att det inte är så lyckat i längden. 
Jag tycker inte att det är att vara varken snäll eller att hjälpa till.
Dessa invandrare måste även få handledning i hur allting fungerar här i Sverige så att de känner sig trygga med allt från att ta kontakt med olika myndigheter till att veta vad de handlar på affären.
Jag tycker att det är vi svenskar som krånglar till väldigt mycket helt i onödan bla genom att tro att vi ska kränka våra invandrare i deras religösa åskådningar, när de flesta (vad jag kan förstå) i själva verket inte har något emot tex våra svenska traditioner. I så fall har vi kränkt Jehovas vittnen sedan urminnes tider också tycker jag. 
:O)

4 kommentarer:

  1. Hej vännen!! Håller med dej..om det du skriver i ditt inlägg!!
    Är väl alltid så..om man har en avvikande inställning..att folk tycker att man är si eller så!!
    Men för mej är det viktigaste..att jag står upp för det jag tycker...sen om andra inte tycker som mej...så är ju det..deras åsikt!! Vilket jag måste acceptera!!
    Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt Katarina!
    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
  3. Ja,så länge "staten", som i verkligheten är VI SKATTEBETALARE, måste fortsätta att betala en av världens högsta skatter, för att underhålla denna massinvandring, så fortsätter den.MEN fortsätter även arbetslösheten att stiga som den gör i dag,sinar det snart i "statens"kassa som hittills verkat outtömlig.Vad händer då?

    SvaraRadera
  4. Håller absolut med om att man måste få ha åsikter.

    Sedan FINNS det ju folk som ÄR rasistiska och som förespråkar segregering - inte bara när det gäller invandrade personer, utan folk med funktionsnedsättning, avvikande religiösa uppfattningar etc. Tycker din liknelse med Jehovas vittnen faktiskt slår huvudet på spiken där. Sådan människor har jag faktiskt inget till övers för.

    Integration och hur den genomförs är superviktigt. Personligen har jag väldigt svårt att ta ställning i dessa frågor - bostäder finns det nog gott om på många ställen, arbeten är sämre och jag håller helt med om att man ska kunna erbjuda de vi tar emot ett bra liv med goda framtidsutsikter. Samtidigt om man ser på alternativen - hur kan vi säga nej till flyktingar från t ex Syrien? Som bara vill överleva tills kriget bedarrat,regimen fallit och de kan åka hem igen?

    Svårt....

    SvaraRadera