Leendet du sänder ut vänder åter till dig




torsdag 29 mars 2012

Snön har smält så pass fort den sista tiden så jag har inte lagt märkte till att det har börjat komma upp små söta vårblommor i rabatten, förens i går. 
Det pratas på radion om att våren är en hel månad för tidig här. Och visst märks det. Jag tycker inte att vintern har varit jobbig även om det kom mycket snö. Det är värre när kylan håller i sig länge, men det har den som tur är inte gjort i år.
Barnen har börjat ta fram cyklarna, och det är ett vårtecken om nått. Ett mindre roligt "vårtecken" är allt grus som dras in i hallen, så här går dammsugaren varm, minst två gånger om dagen.

Moa och Gunnar var till Östersund i går och tog bort gipsskenan. En hel månad har hon haft den. Hon var så glad nu på morgonen (även fast hon inte skulle få åka slalom på friluftsdagen) för att hon kunde sätta på sig två handskar i stället för en. Och av ren vana stoppade hon in armen i jackan, men kom på sig att hon faktiskt kunde ha armen i jackarmen. Nu behöver hon bara träna upp lite rörlighet och styrka i handen.

Jag läste lördagsbilagan i ÖP´n, och det skrämmer mig att de flesta som de har intervjuat och frågat om de känner någon som har problem med alkohol? så svarar de: Ja.
Och på frågan: Varför dricker du? så svarar de flesta att de dricker för att kunna koppla av.
När det blir fredag så är det många som går och längtar till att det ska bli kväll så att de äntligen får ta sig ett glas rött vin och just koppla av, eller som belöning för att de har jobbat och slitit hela veckan.
Kan man inte koppla av utan alkohol så tycker jag att det blinkar en liten varningstriangel.
Däremot om man dricker i glada vänner lag och i andra sociala sammanhang, i lagom mängd kan jag tycka att det är riktigt trevligt.
Men det är som med det mesta en balansgång mellan vad som är ok och inte.
Det är tråkigt att personer som väljer att inte dricka eller dricker väldigt sparsamt blir ifrågasatta varför de inte dricker och att de upplevs som tråkiga.
Det är synd att många inte kan hantera alkohol med ett sunt förnuft.

Du vet väl att du inte behöver tycka som jag? Det är kanske lätt att låta bli att kommentera för att man inte vill såra eller är rädd för att jag ska ta illa upp.
Jag är beredd på det, och det får jag ta eftersom jag skriver direkt ur hjärtat och det jag skriver om är min åsikt.

I kväll håller jag tummarna för Ralph i Biggest loser som har gått ner över 66 kg i vikt.
:O)

5 kommentarer:

  1. Jag tillhör dessa som inte drickr Alkohol överhuvudtaget och visst är det tråkigt när man känner att ända gången man duger i dessa sammanhang är när man kan köra hem efteråt.
    Visst är det tråkigt att bli ifrågasatt, men jag skäms inte.
    Jag dricker inte för jag tycker inte om det och för jag sympatiserar med alla de barn som växer upp i familjer där det finns för mycket alkohol.
    Kan människor inte förstå eller acceptera det så är det deras problem. Även om det förstås är jobbigt när folk frågar, Varför.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Jag brukar skoja och säga att jag dricker bara tre saker.
    Mjölk, vatten och Te och det är faktiskt sant.
    Fet finns inte något annan dryck jag tycker om, sedan kan jag givetvis dricka det, men inget jag tar fram själv.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är gott med vin, eller öl, till maten. Däremot är det ytterst sällan vi 'partar'. Det händer kanske ett par, tre, gånger per år ;-) Min mamma var absolutist och det gick alldeles förträffligt! Avkoppling för mig är t ex att tillbringa tid i vår fjällstuga, att träna eller att ligga på soffan och se en bra film! Att man dricker alkohol för att 'koppla av' låter märkligt. Jag håller med dig i det du skriver Katarina!

    Kram
    Towa

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!!
    Förstår att Moa är glad!! Jag skall ta bort mitt gips om en vecka...ser också framemot det!!
    Gillar verkligen dina inlägg som du vet...dom är såå tänkvärda!!
    Håller med om alkoholen...jag har verkligen sett livets baksida..när jag jobbade..just vad alkoholen förde med sig!!
    Sen är jag absolut inte nykterist...tycker som dej..att det är gott med ett glas rött ibland..men ju äldre jag blir..hihi..desto mindre blir det!!
    Önskar dej en fortsatt underbar dag!!
    Kram Annika

    Ps..här blommar vit och blåsippor..gator och trottoarer är sopade..ja det känns nästan som vår!!

    SvaraRadera
  5. Kan bara hålla med. Dig oc övriga kommentatorer, även om jag tycker vin är gott. Fast jag är väl direkt ingen storkonsument för det.

    SvaraRadera